- Inzerce -

John Luther Adams: Become Ocean

John Luther Adams (nezaměňovat s Johnem Adamsem, autorem Nixona v Číně, Smrti Klinghofera atd.) se svou hudbou snaží vyvolávat pocity, jaké zažíváme při pohledu na přírodní jevy nebo při procházení krajinou. Jeho skladby uplývají v dlouhých tazích bez rychlých změn, pracují s opakováním, ovšem ne doslovným. Zároveň jsou většinou tonální a zvukově vstřícné. Adamsova nejnovější skladba Become Ocean, minulý rok premiérovaná, letos v září vydaná, je monumentální demonstrací tohoto stylu. Objednal a nahrál ji Seattle Symphony s dirigentem Ludovicem Morlotem. Název odkazuje k výroku Johna Cage o hudbě Lou Harrisona, při jejímž poslechu se „stáváme oceánem“, zároveň má také jistý aspekt enviromentalistický. Život (tedy i člověk) vyšel z vody a s tím, jak tají ledovce na pólech, může být brzy opět vodou pohlcen, píše Adams v komentáři ke skladbě, k níž ho inspiroval pohled na moře z pobřeží jeho domovské Aljašky.

Hudba je to zároveň klidná i dramatická. Zvuk symfonického orchestru je uhněten do vln ve třech vrstvách – smyčce, žestě, dřevěné dechy – z nichž každá zesiluje a zeslabuje v jiném tempu. Na třech místech v průběhu čtyřiceti pěti minut trvání se jejich kulminace setkají a mohutně se vzedmou. Skladba je pojata jako palindrom, tedy přesně v polovině se láme a to, co jsme vyslechli, si vyslechne pozpátku. Pod zmíněnými třemi vrstvami, které jsou postaveny na pravidelně postupujících sledech tónů, čeří vodu rychlejší figurace klavíru, harfy a bicích, jako když se pod hladinou prohánějí hejna ryb (máme-li se přidržet vodních metafor).

Na první poslech je to hudba nesmírně působivá, která posluchače doslova zavalí. Na druhý poslech začíná hlodat červíček pochyb, zda se už nedostáváme někam do laguny newageové krasodušnosti, kde velryby zpívají za doprovodu syntezátorů. Adamsova hudba je převážně tonální a vyhýbá se všemu, co by posluchače vylekalo. Rafinovanou prací s časem a zahušťováním zvuku se ale přeci jen drží před hranicí kýče. Become Ocean je typem hudby, v němž se lze rozkošnicky rochnit. Zda při tom budete myslet na tající ledovce, nebo na něco úplně jiného, je na vás.

John Luther Adams: Become Ocean
Cantaloupe (cantaloupemusic.com)


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.