- Inzerce -

Johnny Chang – Stefan Thut: Two Strings and Boxes

Nahrávky švýcarského labelu Flexion Records o svém charakteru prozrazují mnohé již svým standardním obalem využívajícím vždy obsahu odpovídající zrnité materiály. Byly zde již smirkové papíry různých hrubostí a barev, nejnovější album je však uloženo v hapticky příjemném tvrdém papíru velmi světlé neurčité barvy s velejemnou kazovitostí.

Kompozici švýcarského skladatele a violoncellisty Stefana Thuta tento obal charakterizuje nadmíru trefně. Two Strings and Boxes pracuje s minimálním instrumentářem – dvě jednostrunné citery (umístěné kvůli zvuku na krabicích), které Thut společně s Johnnym Changem rozeznívají různými objekty či elektromagnetickými smyčci e-bow, minimální je i celková dynamika, tektonika a vůbec všechno. Čtyřicetiminutový koncertní záznam z loňského června ze švýcarského Solothurnu šumí či popraskává mezi pianissimem,  pianissimem pianissimem, pianem possibille a vždy relativním tichem. Komentátor Vital Weekly dokonce přiznává, že si při psaní recenze nahrávku raději přemasteroval, domnívám se ale, že tím jí značně ubral na radikálnosti.

Skladba si aristokraticky nárokuje stoprocentní pozornost posluchače. Pokud byste při jejím poslechu chtěli dělat cokoli dalšího (včetně psaní recenze na ni či čtení eseje Patricka Farmera přiložené k CD na papírové kartičce), je lepší nahrávku vypnout a efekt bude stejný. Pochopení odměny za čtyřicetiminutové soustředění na různá tichounká zachrastění, zapraskání a občasné dlouhé sinusové tóny vzniklé rozezněním jedné či párkrát i naráz obou strun pomocí e-bow, je však záležitost ještě více individuální, neboť objektivně tu k žádné katarzi nedojde. Sledovat dokonalé soustředění, disciplínu a preciznost obou hudebníků na koncertě bylo zajisté něco jiného, samotná nahrávka však k představám tímto směrem nějak výrazně nevybízí, snad kromě momentu, kdy se k duu přidají svými hlasy nějací náhodní kolemjdoucí (nelze se divit, že si koncertu nevšimli) a kteří teprve prozradí hutné echo koncertního sálu.

Tuto skladbu si nevydrží poslechnout celou jen tak někdo, možná, že i když ji bude vlastnit na CD, jednom z číslované stojednasedmdesátikusové edice. Zachová si tak tajemnost, která se však důkladným prozkoumáním příliš nezmenší. A to vše i při faktu, že podobně znějících desek vzniklo na poli experimentální hudby již nespočetně. Kompozice (i když nevíme, co v ní bylo komponováno) Two Strings and Boxes nám připomíná diskurz o neopakovatelnosti ve všech faktorech našeho bytí, více než řada podobné hudby a samozřejmě opět a vždy pokaždé trochu jinak.

Johnny Chang – Stefan Thut: Two Strings and Boxes
Flexion Records (www.flexionrecords.net)


Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby