- Inzerce -

Jon Rose / Meinrad Kneer / Richard Barrett: Colophony

Jon Rose / Meinrad Kneer / Richard Barrett: Colophony

Creative Sources Recordings (www.creativesourcesrec.com)

 

Přiznám se, že mi už chyběl: houslový pokušitel Jon Rose (ačkoliv nedávná kolekce Rosin alespoň zrekapitulovala jeho minulá léta, viz recenze v HIS Voice 2/2013). Na Colophony však je opět v plné síle, navíc se dvěma výtečnými partnery, kontrabasistou Meinradem Kneerem, jinak hlavním představitelem Evil Rabbit Records, a elektronikem Richardem Barrettem. A tato trojice rozharaší hned první Colophony výprodejem neobvyklých souzvuků, ve kterém vévodí Rose střídavě pizzicaty nebo nelomenými tóny. Výtryskové proudění se na nás hrne se střídavě oblačnou intenzitou, která vplyne v dalších deseti částech do rachejtlového výbušnictví, v kteréžto kolotavě se housle (bez přívlastku nebo ty tenorové) rozhudou občas do alelujování, obrubovány basou a zapekliťovány elektronikou. Hráči vmžiku přelaďují, aby rozprostřeli nová zvuková ténata. V ustavičném proměňování rozkrámují na ostří zvuku smýčení i brouzdavost; jejich zlotřilostní atakování je na přeskáčku hned rozčertěným zesvíráním, hned průdušnicovým prodýcháváním, je v něm řetězivé vyhlubování, průřezné kráglování, (sebe)bičování, vevrzávaná nasmečnost, ve které za asistence podprahové basy a vymykavé elektroniky zazní violínová vilnost, aby se překotila v rozčepýřené zablázňování či ututlávané fimfárování. Celá trojice se zvukově přebíjí v rozbujném vyplašování či nezbytném odpalestrovávání, její promknutost je „neprodyšná“, její říznost nebohabojná, v jejím rozmarničení je i záhul groteskního radostnění, její ustavičné odbíhání i zajednocování je rozvikláváno až do zázkočného zhoubničení, v jejím řádivém posunčinění  je fluidum až sebetrýznivého veselí.

Jestliže se dokážete ponořit do těchto označení, vytušíte, co se v těch jedenácti vzryvně sebemrskačských  kolophoniích (nebo česky kalafuniádách) odehrává, že jde o zabouřenou smršť rozbušek, o nebe-peklo-ráj v jednom balení, převázaného dramatizující (ú)hybností. Je to zvuková posunčina, zneklidněné těkání plné rozbujelé rozjívenosti a vysoukávaného vrzukání. Řečeno s básníkem: Do (vroucího) kotle přilož, hudebníku experimentátorský…  Tak v neustálé vymykavosti a odhalivosti dospějeme až k doburcovanému nakrývání posledního (nah)loučení.  A to všechno si nahráli sami hudebníci v berlínském studiu v červnu 2012, zmixoval a zmástroval Richard Barnett. Ano, ti tři se hledali a našli, aby vyvrátili obvyklost z pantů. Jsem rád, že jsem při tomto vyvracení mohl asistovat jako posluchač tohoto CD. Nezlákají i vás?

 

P. S. Abych nezapomněl: tu kalafunu najdete na obalu kompaktu. Dokonce ve dvou provedeních: pro Roseovy housle a pro Kneerův kontrabas.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.