- Inzerce -

Jonas Cambien Trio: Nature Hath Painted the Body

Již třetí studiové album má na svém kontě Jonas Cambien Trio. Vyšlo v loňském roce (jako CD i LP) na portugalské značce Clean Feed Records. Titul byl nalezen v jedné větě z knihy The Compleat Angler, v níž v roce 1653 britský spisovatel Izaak Walton oslavuje v próze i ve verších umění rybolovu: Příroda vybarvila tělo ryby bělavými, načernalými a nahnědlými skvrnami… A stejně barevně a roztodivně zní i hudba tohoto tria.

Jonas Cambien je šestatřicetiletý belgický pianista a improvizátor žijící od roku 2008 v norském Oslu. Pravidelně vystupuje s kontrabasistou Adrianem Myhrem v improvizačním duu Simiskina (jejich eponymní debut z roku 2017 byl norským jazzovým časopisem Jazznytt označen jako nejlepší norské album roku v kategorii volná improvizace). Cambien vydal také dosud dvě alba s improvizačním kolektivem Platform a alternativní rockovou kapelou Karokh. Vystupuje sólově i v různých sestavách v rámci osloského souboru soudobé hudby Aksiom. S triem vydal před Nature Hath Painted Body dvě alba, vysoce ceněná kritikou: A Zoology of the Nature (2016) a We Must Mustn´t We (2018). Hudba tria vychází z jedinečné fúze free jazzu a minimalismu. Cambien, který na novince kromě piana hraje též na varhany, se obklopil výtečnými norskými instrumentalisty. André Roligheten (soprán a tenor saxofon, basklarinet) je členem jazzových uskupení Albatrosh a Team Hedgal, v jeho širokém portfoliu najdeme taková jména jako Theo Bleckmann, Axel Dörner, Paul Lovens, Bugge Wesseltoft, Mathias Eick či Paal Nilssen-Love. Ostatně členem Paal Nilssen-Love Large Unit je nesmírně kreativní bubeník Andreas Wildhagen, jenž dvojici doplňuje více než kongeniálně.

Čtyřicetiminutové album představuje kvalitativně vyrovnanou kolekci jedenácti skladeb a miniatur. I v těch se děje spousta výrazových a rytmických fines, navíc ve zhuštěné formě. V úvodní půlminutě Oersoep jde o vrstevnatou freejazzovou erupci, v Hypnos bere lídr do ruky sopránku, aby s druhým saxofonem vytvořil překvapivě vícebarevný souzvuk, předposlední Tongues se skví jako vzrušující freejazzové pohrávání si s repetitivními strukturami. V delších plochách pak trio samozřejmě s těmito výrazovými polohami pracuje rafinovaněji, s důrazem na proměnlivou dynamiku, barevnost a strukturu.

Free jazz v jejich podání má hlavu i patu, nechybí nadhled a vtip. Opravdu ulyšíte milión šťastných kobylek (1 000 000 Happy Locusts), těžkopádnost, zarytost a zároveň naivitu potížistů (Herrieschoppers), jihoevropskou vášeň kudlanek skrze balkánský říz (Mantis), zuřivý lesní požár (Bushfire), proces zmrazování, ve kterém se mísí jemnost s hrubostí a brutalitou (Freeze), nebo lehkost, přiškrcenou naléhavost a lahodné vzedmutí druhé nejvíce zastoupené složky vesmírné hmoty díky varhannímu podkresu (Helium). Potěšit nás neopomenou ani klavírní preparace, a to v pětiminutovém zvukovém šmodrchanci The Origins of Tool Use. Výtečná deska!

Jonas Cambien Trio: Nature Hath Painted the Body
Clean Feed Records (https://cleanfeed-records.com)


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.