- Inzerce -

Jonas Kocher: Duos 2011; Hans Koch – Gaudenz Badrutt: Social Insects

Jonas Kocher: Duos 2011

Hans Koch – Gaudenz Badrutt: Social Insects

 

Flexion Records (www.flexionrecords.net)

 

Nejen vlastní rozmanitou tvůrčí činností, ale i tituly na svém labelu Flexion Records ukazuje všestranný švýcarský akordeonista Jonas Kocher, že se vyskytuje ve společnosti výjimečných hudebních experimentátorů. Širší pohled na jeho umělecké kontakty nabízí titul Duos 2011, který přináší hned šest nahrávek Kochera s jeho dalšími různými krajany. Akordeon tu zkrátka šumí, píská, vyčkává, perkusivně haraší i basově bzučí či vyhrožuje ve společnosti různě uchopených tradičních nástrojů, houslí Patricie Bosshard, dechů Hanse Kocha, Urse Leimgrubera a Christiana Müllera, spinetu pod rukama Christopha Schillera nebo činelů Christiana Wolfartha, spojení akustiky a elektroniky tu Kocher nabízí pozoruhodnou nahrávkou s Gaudenzem Badruttem, s nímž jako s jediným z protagonistů tohoto CD udržuje kontinuální spolupráci (toto duo bude k vidění a slyšení také v pražské Galerii Školská 28 v sobotu 19. ledna).

Přes rozdílné obsazení každé ze šesti improvizací působí toto album jako až překvapivě koherentní celek. Každý z hostů Kocherovy domácí nahrávací kuchyně má respekt k napínavému tichu a se svým nástrojem se věnuje evoluční meditaci nad myšlenkou dokonalého a přitom neokázalého témbrového vyladění i hledání nestandardních pozic pro nastolení důvěrného dialogu. Zvukových barev přitom vzniká nepřeberné množství a celá deska ukazuje, jak se Kocherovy výrazové prostředky neustále vyvíjejí a rozšiřují.

Mnohem introspektivnější přístup si zvolili dva z protagonistů alba Duos 2011, Hans Koch a Gaudenz Badrutt, na svém vlastním albu Social Insects. Dvanáct tracků v délce od méně než minuty po desetiminutový zde ukazují různé způsoby komunikace dvou velmi rozdílných přístupů k tvorbě zvuku. Kochův basklarinet i Badruttova elektronika se tu ale umí setkat ve velmi podobných výrazových polohách od razantnějších perkusivních přestřelek po tvorbu táhlých, avšak stále těkavě nestabilních ploch. Živá hra se zde navíc kombinuje s různými Badruttem předem pořízenými a dále manipulovanými samply z Kochových kreací. Křehké, jemné a zvukově dokonalé struktury se tu protínají tu s kontextem volného proudu asociací a vzápětí třeba s hrou na temně ambientní rituál. Zvláště při poslechu na sluchátkách je možné si užívat velké množství filigránských detailů, například Kochovy práce s dechem či nátiskem nebo třeba Badruttových elektronických mikropraskotů doplňujících více či méně nápadně hlavní zvukové dění. V tomto abstraktním výrazu ovšem umí oba hráči projevit i svůj specifický humor, když například v předposledním tracku začnou soutěžit, kdo svým nástrojem či připravenými samply umí výživněji zachrochtat. Detailně prozkoumávat toto skvělé album je dobrodružství na opravdu mnoho poslechů.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!