- Inzerce -

Jonas Kocher – Ilan Manouach: Skeleton Drafts

Toto CD má opravdu výtečně a přitom decentně vyvedený obal po stránce výtvarné i haptické. Z přerostlého nelakovaného papírového digipacku s pozitivně vytlačeným minimem textu (umělci, titul, skladby, technické informace a vydavatel) vybafne CD se zvířecí lebkou a na něm se nacházejí tři obsažné dialogy dvou skvělých improvizátorů.

Je zajímavé sledovat, jak se vyvíjejí nové směry v improvizaci opouštějící postupně “přísná pravidla” neidiomatické improvizace zformovaná v první dekádě tohoto století. Improvizátoři se stávají zase rozdováděnějšími a jejich nahrávky se často pohybují na širším spektru výrazu i dynamiky. Toho tu máme příklad i zde, když švýcarský akordeonista Jonas Kocher a belgický saxofonista Ilan Manouach diskutují v nečekaně dlouhých úsecích v mnoha různých kontextech. Těžko lze předpokládat, zda se například táhlá plocha atakující každou chvíli z různých registrů akordeonu i saxofonu zvrhne spíše v šumivé popraskávání a hru s tichem nebo ve freejazzovější pokřikování, avšak tuto polohu často infiltrují také odkazy na evropské tradice v polyfonii a kontrapunktu i v sónické avantgardě druhé poloviny dvacátého století. Rozšířené techniky hry na své nástroje mají oba hráči okamžitě po ruce stejně jako modalitu či klasickou harmonii.

Přitom je to celé dost zábavné. Umělci tu skrze své nástroje komunikují opravdu otevřeně, své hudební identity si navzájem odhalují vpravdě upřímně. Je v tom slyšet technické mistrovství, všeobecná inteligence, respekt, a tedy samozřejmě i humor mnoha stupňů, takže výsledkem nemůže být nic jiného než bezchybná a stále energická souhra. Obal skvělý, ale obsah opravdu ještě lepší.

Jonas Kocher – Ilan Manouach: Skeleton Drafts

Bruit Asso (bruit-asso.org)

 

P.S.: Akordeon a saxofon je stále poněkud málo frekventované obsazení, ale jistou tradici, kterou lze sledovat, již má. Kocher a Manouach jsou v rámci žánru stále svobodomyslní punkeři, pokud by však někoho zajímalo o trošku romantičtější skvělé duo s týmiž instrumenty, má smysl připomenout norské duo Trygve Seim a Frode Haltli, jež natočilo album Yeraz pro ECM v roce 2008.

 

 

 


Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby