- Inzerce -

Jonas Kocher: Solo

Švýcarský akordeonista Jonas Kocher spolupracuje jako experimentující improvizátor s řadou nejuznávanějších osobností v této oblasti (Michel Doneda, Jacques Demierre, Thomas Lehn a další) a jako skladatel dospěl k osobitému propojení zvukových instalací, koncertního provedení a hudebního divadla (studoval také i u Georgese Aperghise). V rámci své sólové produkce vedle živého vystupování vydal před dvěma lety první studiové album Materials (Creative Sources) a až nyní skrze netlabel Insubordinations vypustil do světa poprvé koncertní nahrávku.

Album nazvané jednoduše Solo obsahuje jediný kus, který i těm zkušenějším posluchačům dozajista posune představy o výrazových možnostech tohoto nástroje. Kocher zde na půdorysu pětatřiceti minut s úžasnou citlivostí pracuje s rozličnými ruchovými prvky a s tóny především v extrémních polohách i barvách a člení je pečlivě volenými dávkami dramatického ticha. Soustředěnost protagonisty na každý zvukový detail je snadno nakažlivá i na posluchače, který se pak už jen může nechat okouzlovat proměnlivými šumy pouze “naprázdno” dýchajícího akordeonu, sofistikovanými ruchy tvořenými na povrchu nástroje i s pomocí různých objektů, a osobitými tónovými kombinacemi bližšími možná spíše estetice analogové elektronické hudby. Především bohatá škála různě vrnících a bručících pedálových tónů snadno uvízne v paměti. Zvláštní zážitek přináší také sledování časového členění. Rychlejší kombinace kontrastních poloh přicházejí stejně překvapivě jako začátky a konce delších táhlých úseků. Katarzí půlhodinové meditace je potom závěrečná plocha hédonicky vrstvící různé možnosti basového rejstříku. Tento vysoce estetický zážitek si může dopřát každý, kdo si album stáhne zdarma zde.

K náhledu na některé Kocherovy hráčské techniky i k jeho další umělecké produkci mohou posloužit i následující videa:


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.