- Inzerce -

Kámen jak cyp

K oslavám dvaceti let Bludného kamene se připojilo i ostravské internetové Rádio Cyp. Speciální vysílání hudebních a zvukových událostí sestavil režisér Martin Režný. Jmenuje se Torzo a začíná 28. října úderem půlnoci. V cca sedmadvacetihodinovém programu nás čeká střídání a prolínání zvukových i hlukových událostí, náznaků písní, beatů, terénních nahrávek, koláží samplů, ozvěn normalizačního popu a televizních estrád, záznamů z mobilu, drásavého ambientu a půvabného hluku, lidských i softwarových hlasů, klavírního sólování, disparátního párování, elektronických vrkočů a analogových strupů a mnoho dalších zvukových atrakcí.. Vzácně se ozve dramatický zpěv…  

„Ta hudba je inspirována hudbou,“ říká tvůrce programu. „Je jakousi ozvěnou toho všeho, co jsem od dětství poslouchal ať už jako fanoušek (různé demosnímky lokálních kapel, pořad Větrník) a návštěvník koncertů, nebo jako kluk odkázaný na nesvobodnou nabídku v normalizační Československé socialistické republice (Ein Kessel Buntes, Televarieté, rozhlasové pořady Miloše Skalky). Pamatuji si, jak všude zněla dosti nezajímavá a především jednotvárná hudba, a zároveň jsem si představoval, jak asi zní John Cage, Laurie Anderson, Steve Reich, Residents, Kraftwerk nebo Faust o nichž jsem četl nejčastěji v Gramorevui nebo v Melodii (poslechnout jsem si to všechno mohl o cca 10-15 let později). Ta hudba je i reakcí na tyto časy, v nichž se právě nacházíme, kdy se záměrně zahlcuju vší možnou hudbou a čekám, co to se mnou udělá.  

Není možné zmínit všechny inspirační zdroje (tagy by mohly znít noise, krautrock, experimental, free jazz, electronic, art brut, ambient, contemporary, rock in oposition, improvising, panoptikum) ale nemůžu pominout nahrávku a poté i koncertní provedení Inner Cities Alvina Currana a Dana Vandevaala. Doporučuju! (Zásadním způsobem posunula mé vnímání času v hudbě potažmo vnímání času obecně). Na závěr úvodních slov si neodpustím jednu představu: ideální posluchač si vysílání poslechne přes sluchátka, bude putovat krajinou, přírodou i městy, normálně bude i spát, ale se sluchátky, bude se zanořovat a vynořovat do lázně těch zvuků, meditovat při nich, pošle mi pak koresponďák, jak bylo.“  

 


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.