Kammerflimmer Kollektief tvoří spojnici mezi několika zdánlivě zcela neslučitelnými hudebními žánry a styly. Kombinací free jazzu, elektronické a experimentální hudby, ambientu a noisu vzniká specifická hudební atmosféra, která se prolíná celou jejich dosavadní tvorbou.
Sdružující postavou skupiny je Thomas Weber, který ji v roce 1996 založil a tři roky byl jejím jediným členem. Postupem času se složení kolektivu rozrůstalo a od roku 1999 hrál v šestičlenné proměňující se sestavě (Anne Vortisch, Christopher Brunner, Dietrich Foth, Heike Aumüller, Heike Wendelin, Johannes Frisch, Michael Ströder, Thomas Weber). Za svou dosavadní tvorbu vydal kolektiv deset alb, která vznikala v různorodém obsazení a za přispění rozličných hostů, jakým je například spisovatel Dietmar Dath, se kterým KK nahráli album Im Erwachten Garten. Na živých koncertech vystupuje kolektiv ve složení: Heike Aumüller, Johannes Frisch a Thomas Weber.
V různé míře se na každém vydaném albu objevují všechny výše jmenované hudební směry a společně s jednotnou ambientní náladou nabízí Kammerflimmer Kollektief hudbu pokrývající několik možných posluchačských přístupů. Skladby, které jsou syntézou improvizací s notovanými a přednahranými částmi, poskytují hudební materiál příhodný k cílenému poslechu, ale stejně tak dobře účelný jako podkresová hudba. KK svou tvorbu popisují jako kombinaci preciznosti se svobodou. Výsledkem je tak soudržná atmosféra a zvuková komplexnost podporující oba zmíněné mody poslechu.
Ve spojení živých hudebních nástrojů (saxofon, harmonium, kytara, basa a další) s konkrétními zvuky a ruchy získávají skladby KK široké zvukové možnosti a vyvolávají v posluchači pocit rozlehlého, hutného prostoru. Opakující se patterny s jednolitým rytmickým podkladem dodávají skladbám ambientní charakter a kontrast mezi využívanými hudebními styly přispívá k dynamice vnitřního dění. Při poslechu KK má člověk pocit, že se dostal do světa, jehož obsah je neustále v pohybu a skladebné části se kolem sebe mihotají s přátelským pozdravem, a to i když se hudba překlene do noisové polohy. Tato charakteristika je platná již pro debutové album Mäander (1999), ve kterém se snoubí free jazz s noisem, minimalistickým opakováním patternů, konkrétními zvuky, akustickými pazvuky, drony a podobně.
Obdobnou konstelaci charakteristických prvků můžeme slyšet i na zatím posledním albu Désaroi (2015). Zde jsou však obsaženy v jiném poměru, a KK tak odhalují další perspektivu pohledu na “svět”, který svou hudbou budují. Stále ve své tvorbě udržují typickou atmosféru, zároveň však přinášejí něco nového. Objevuje se zde méně noisových ploch i minimalisticky se opakujících patternů. Upřednostněny jsou atmosférické pazvuky stojící na pozadí neustupující basové linky a písňové vedení melodie, které se objevuje například ve skladbách “Evol jam” či “Zurück zum Beton”.
Jedním z typických znaků KK je freejazzová koláž zvukových motivů, které drží pohromadě díky některému ze stabilizujících prvků, jakými bývá nejčastěji tónová prodleva, či rytmický podklad. V případě úvodní skladby nového alba Désarroi #1: Mayhem! využívají KK druhý model a již od prvního tónu ji propojují pravidelnou rytmickou pulzací. Jednoduchý čtyřdobý rytmus tvoří páteř kompozice, již postupně obalují samply, ze kterých vystřelují free jazzová sóla na harmonium, basu a další strunné nástroje. Postupně se rytmus vytrácí a skladba je zakončena chřestěním a vrzáním.
Kammerflimmer Kollektief vystoupí 11. listopadu v Praze v rámci festivalu Alternativa. Koncert se odehraje v Libeňské synagoze a mimo Kammerflimmer Kollektief se posluchači mohou těšit také na free jazzový arménsko-ukrajinsko-rakouský kvartet ve složení Bagdasarov/Pollack/Schweighart/Vatagin.