- Inzerce -

Kangding Ray: Ultrachroma

Na svém novém albu představuje Kangding Ray výsledky svého dalšího hledačství na poli elektronické hudební tvorby.

V Paříži narozený a v Berlíně dlouhodobě usazený tvůrce David Letellier se v rámci svého sólového projektu Kangding Ray již před více než deseti lety po ambientnějším období etabloval především na poli experimentálního techna. Lze říci, že své strukturně i témbrově precizní beaty, jež můžeme slyšet na deskách publikovaných především na značce Raster-Noton, dovedl v podstatě až k dokonalosti, což je stav, z něhož musí pravý umělec vyrazit zase dále, vstříc dalším otázkám a nejistotám. S novou fází Letellierova hledačství již ale nepřicházejí tak snadné a čitelné žánrové škatulky, jako tomu bylo dříve. Z klubového soundu vyrazil Kangding Ray za větší abstrakcí ale i melodičností, i tuto cestu opět poctivě dokumentuje na nahrávkách, v posledních letech publikovaných především na jeho vlastním labelu nazvaném ara (about recording artists), jenž stojí také za prozkoumání.

Deset digitálních kompozic desky Ultrachroma přináší téměř vždy pozoruhodně pestrou aranž syntezátorových barev zaznívajících v repetitivních polyfonních strukturách od táhlých melodických témat až po rychlé arpeggiatory, pozoruhodným jevem je mimochodem často velmi minimální nebo úplně chybějící basová linka. Dialogy zde vedou zvuky futuristické se zvuky pohrávajícími si s posluchačovou kulturní pamětí (který starý hit, seriál, film?). Až na pár výjimek je toto dění podpořeno též filigránsky propracovanými beaty které umí pohladit, pobavit, i se zvrhnout v působivý nátlak. Not v sekvencerech a modulací na zvucích je tolik, že by se jednotlivé hlasy protáčející se v kontrapunktu průběhů i rytmů mohly poslouchat klidně ještě mnohem déle a stále by bavily, Kangding Ray má toho tentokrát ale na srdci tolik, že se kompozice příliš neprotahují, hudební formy jsou členitější a kratší (většinou kolem pěti minut), zkrátka se stále něco děje či proměňuje.

Skladby Late Coral Glow či Sake Aqua nám ukazují, že i v tomto chladném digitálním světě lze potkat procítěnou baladu, i když s jistou romantičností tu koketuje většina tracků, je to ostatně dlouhodobá součást mistrova autorského rukopisu. Přívlastek „epický“ je dnes často v hovorovém jazyce používán příliš často a špatně, zde lze ale každou kompozici opravdu vnímat i jako hudebně vylíčený příběh. Vřele doporučuji si to vyzkoušet na vlastní uši, je to možné i z výpravného dvojvinylu.

Kangding Ray: Ultrachroma
ara (https://ara-aboutrecordingartists.bandcamp.com)


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.