- Inzerce -

Kasper T. Toeplitz coby velejemný i drsný „šumař“

Kasper T. Toeplitz je hudebním tvůrcem rozkročeným mezi oblastmi současné kompozice a hlukové elektroniky. Na albech často publikuje materiály vytvořené ve dvojicích s různými osobnostmi elektronické hudby. Pojďme si představit dva takové tituly podrobněji.

Toeplitz se narodil 29. dubna 1960 ve Varšavě, ale již v jeho devíti letech přesídlila rodina do Francie. V Paříži má dodnes Toeplitz svou základnu, necítí se však být součástí francouzské scény ani polské scény, i když s oběma je silně provázán a výraznou kapitolu v jeho profesním životě znamenala spolupráce s Art Zoyd. U nás ostatně naposledy vystupoval se svým sólovým setem v rámci Stimul Nights v programu Polská hudební avantgarda 20. století. Mezi skladatele, kteří jej ovlivnili, řadí především Giacinta Scelsiho a Iannise Xenakise. Na začátku své hudební kariéry psal svá díla pro tradiční nástroje, ale postupem času se jeho tvorba začala čím dál více propojovat s elektronikou. Je považován za skladatele soudobé vážné hudby, ale zároveň specifického představitele žánru noise, tedy de facto hlukaře nebo právě spíše „šumaře“.

Nejdůležitějším kolegou a nejlepším přítelem byl pro Kaspera T. Toeplitze podle jeho slov Zbigniew Karkowski, původem také Polák, který studoval ve Švédsku, Nizozemí a Francii (tam mimo jiné pod vedením Iannise Xenakise) a posléze působil coby skladatel elektroakustické hudby a jeho díla uváděla přední tělesa v Německu, Švédsku a Polsku. Posledních osm let života sídlil v Japonsku, kde se aktivně zapojil do undergroundové noisové scény a nakonec zemřel v roce 2013 v Peru. Společně tvořili od roku 1999 duo Le Dépeupler. Jejich nahrávky sice vznikaly na bázi improvizace, ale vzhledem k následnému stříhání a mixování vznikaly de facto kompozice.

V průběhu posledních pěti let je podstatným souputníkem Kaspera T. Toeplitze také švédský hráč na počítače a známý skladatel filmové hudby Lars Akerlund, s nímž tvoří duo INERT/E. Jejich stěžejním dílem je dvojCD Time Profiles. Tady vše plyne ze vzájemné telepatie jako u předešlé zmiňované spolupráce, ale nic se již needituje. Výsledkem jsou dvě niterně seance, které jako by se snažily postihnout efemérnost času, jenž je vlastně do značné míry abstraktním pojmem. Někdy přestává existovat, jindy přináší chvilkové vzrušení. Sčítá se i odečítá ve vlastních mikro i makrokosmech. Někdy je jejich spojení konejšivé, mnohdy však podprahově nervní. Již název skladby „Ztráta času je nenapravitelná, ale toho se obáváme nejméně“ je signifikantní. V průběhu 47 minut a 47 sekund se odehrává přesně to, co autoři v tu chvíli vnitřně prožívali. A druhý disk s opět patřičně pojmenovanou instantní kompozicí Profilsi Irrationnels s duráží 57:57 přináší opět dekonstrukci pojetí času v podobě jeho běžného chápání. Je to svět sám pro sebe, nabízí ovšem správné naladění všem insomnikům.

Jako jedinou opravdu novou hudbu 21. století vidí Kasper T. Toeplitz harsh noise wall, jejímž čelním představitelem je umělec, který si říká Vomir. S ním vydal Toeplitz v září roku 2018 CD Espace, jež představuje opravdu drsnou hlukovou stěnu. Dvě koncertní čísla jsou pro opravdu otrlé posluchače, studiová nahrávka je o něco čitelnější, Každopádně se zde Kasper v souručenstvím se „zvracečem“ dostává do zcela extrémních poloh, kde snad opravdu není jít kam dál. Je to syrovost non plus ultra. Ale je potřeba si uvědomit, v jaké době žijeme. Tohle odráží veškeré frustrace v nejnabušenější formě. Jsou to iracionální protestsongy kopírující realitu nového milénia v té nejbrutálnější podobě.

INERT/E: Time Profiles
Kasper T. Toeplitz / Vomir: Espace
Zora https://www.discogs.com/label/136481-Zora

P. S.: tvorbu Kaspera T. Toeplitze si můžete pustit z archívu Světa jiné hudby.


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.