V žižkovském avantgardním klubu Punctum vznikla již řada pozoruhodných nahrávek, o jejichž publikování se postaralo lecjaké vydavatelství zaměřené na experimentální hudbu. Letos k nim přibyla i značka Mikroton, na níž vyšel záznam z čistě elektronického koncertu jejího provozovatele, moskevského rodáka Kurta Liedwarta společně s Petrem Vrbou a v Praze dlouho domestikovaným Američanem Kenem Ganfieldem.
V minulém roce jsem recenzoval album Punkt, které společně natočili Liedwart a Vrba. Ti letos na tento počin navázali vydáním nahrávky z koncertu, který se uskutečnil v pražském klubu Punctum v srpnu roku 2017. Na něm navíc figuruje hráč na modulární syntezátory Ken Ganfield, zde především na legendární britský nástroj známý například z klasických alb Pink Floyd, Synthi AKS. Petr Vrba zde pracuje též hlavně se syntezátory a Liedwart doplnil špinavější lo-fi DIY vrstvu zapojením původně spíše nehudební domácí elektroniky a podomácku vyrobených nástrojů či efektů. Jejich společné analogové orgie daly vzniknout dvěma více než dvacetiminutovým trackům se slovními hříčkami v názvech, Unbearable a Nauseating.
Úvodní tři minuty alba Something Wrong There působí poněkud laškovně. Elektronické nástroje se zde seznamují, klidně si i poněkud neomaleně vymezují svůj díl akustického prostoru. Připojí se snivé melodicko-harmonické ostinato, nevede však hudebníky ke zvážnění, spíše k hlubšímu ponoru do světa nevyzpytatelnosti. Party jednotlivých aktérů nejde od sebe příliš odlišit, každý občas rytmizovaně cvrliká, opájí se dronem, nebo se pouští do noisových či industriálních surovostí. To vše v sytých a šťavnatých zvukových barvách. Radost poslouchat až do táhlého ambientního doznívání.
Nauseating v podstatě jen perkusivněji naváže na první kus (s velkou pravděpodobností může na tomto albu jít zkrátka o poloviny či dva vystřižené dominantní úseky jednoho koncertního setu). Na počátku jinak pracuje i se zmiňovaným ambientním motivem z Unbearable, postupně se ale dostaneme do příjemně noisové plavby.
Svým způsobem je těžké tuto nahrávku označit za experimentální. Používá v žánru soudobé elektronické psychedelie standardní přístupy k analogovým syntezátorům, no-input elektronice a možná k samplingu. Avšak zvukových zdrojů, především oscilátorů, je tu mnoho a jsou pod kontrolou šesti zkušených rukou na mnoha potenciometrech, takže je výsledek velice poutavý a v improvizované aranži neustále překvapující. Mně osobně to dokládá i množství rotací tohoto velice sympatického CD v mém domácím přehrávači. Co je podle titulu na této nahrávce špatně, jsem opravdu nezjistil.
Vazby labelu Mikroton na naši domácí scénu se dále prohlubují, v dubnu letošního roku vydal také dlouho očekávaný projekt Wabi Experience Tomáše Procházky a Járy Tarnovského.
Ken Ganfield – Kurt Liedwart – Petr Vrba: Something Wrong There
Mikroton Recordings (www.mikroton.com)