- Inzerce -

KIN: KIN

Nové česko-slovenské trio přichází s bravurní deskou plnou energie a vynalézavosti.

Při setkání s hudebním tandemem saxofonistky Michaely Turcerové a kytaristy Štefana Szabóa bychom již měli být připraveni na neokázalý ale i všestranný a velice osobitý přístup k jazzové interpretaci, a to se netýká jen autorských skladeb, ale i standardů či volné improvizace. Přesvědčit nás o tom mohly již koncerty nebo nahrávky jejich vlastního projektu Duo Uo Uo nebo tria Szaturma s bubeníkem Petrem Macečkem (pro HIS Voice loni recenzoval Michal Nejtek), nové trio KIN s bubeníkem Jakubem Švejnarem v tomto ohledu není žádnou výjimkou.

Jeho eponymní album obsahuje šest skladeb, po třech od Turcerové a Szabóa, o zdánlivě nevelké stopáži pětadvaceti minut. Co do sdělení je ale snad i více než plnohodnotné. Může za to také specifická úspornost jejich hudebních forem, ať už komponovaných či vytvářených kolektivní souhrou. Vždy jsou zkrátka nahuštěny nápady. Nejvíce inspirace zde můžeme vycítit zřejmě ze scény newoyrského Downtownu, ať už jde o nekompromisní spojení jazzového idiomu třeba se špinavě grungeovými kytarovými riffy (vybavit se přitom mohou třeba projekty bubeníka Jima Blacka) nebo o “zornovsky grindjazzové” struktury plné výrazových zvratů. V mnoha melodických motivech je také přítomna rozverná hravost, jak ji do jazzové kompozice vnášeli třeba Thelonious Monk nebo později Archie Shepp, Art Ensemble Of Chicago a další avantgardisté šedesátých let. Poté, co nás při poslechu okouzlí tento svobodně jazzový duch, ovšem shledáme, že je tu něco jinak. Improvizace téměř postrádají prvek volné exhibice, ke všemu zde převládá spíše funkční přístup, a i ve zdánlivě volnějších pasážích jsou tu sledovány komplikované rytmické půdorysy, které jsou klíčem k nečekaným momentům perfektní souhry. Tradičnější hráčské styly umí navíc každý z protagonistů dostatečně rozšiřovat i o různé neidiomatické techniky. To vše máme ostatně možnost obdivně sledovat a přepočítávat i v notách, které KIN k nahrávce nabízejí.

Debutová kolekce tria KIN naplňuje všechny požadavky, jaké lze mít na současné jazzové album. Vychutnáme si na něm kompoziční inovace, stylové přesahy i komunikaci s historií žánru, a při tom všem zůstává projev kapely zábavný a odlehčeně spontánní. Deska je navíc již druhým počinem nového labelu Ma Records, za jehož dramaturgií stojí mladí hudebníci Michal Wróblevski a Vojtěch Drnek. Držme mu palce a nadále jej sledujme, domnívám se, že osvěžení v podobě nové vydavatelské platformy zdejší současné jazzové scéně již nějakou dobu chybělo.


Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby