Brit Shaun Robert je neúnavným kompilátorem. Na bandcampu má několik profilů, v jejichž názvech se objevuje zkratka IFAR nebo – pěkně rozepsáno – Institute For Alien Research. Jeden z těchto výzkumnických netlabelů je věnovám konkrétní hudbě a vyšla na něm řada kompilací, nejnověji dvojice titulů sestavených z manipulací kompaktních disků a vinylů. Pátrání ve starších titulech odhalí, že Robert aspekty musique concrete – a vůbec vzniku hudebního díla – mapuje s až vědeckou pedantérií. Umělcům zadal a posléze vydal – za “name your price” – témata Skutečný život, Imaginární krajiny, Začni kdekoliv, Konkrétní kognitivní disonance, Páskové manipulace, nalezené zvuky, Skoky v čase, ale i Tradiční nástroje… Dokonalý inspiromat – a to má IFAR i noiseovou a beatovou filiálku. Proč ale konkrétní (noiseová, ducduc) hudba a mimozemšťané? Nemohu nevzpomenout na jízdu stopem přes celé Slovensko. Řidič beznadějně se vlekoucího kamionu horoval proti “hudbě pro ufony” a svá slova stvrzoval pádnými herdami do mého ramene, které hodinu od hodiny modralo… V Bratislavě jsme byli až za tmy.
Domnívám se, že pojetí elektronické hudby coby “signálů z vesmíru” je natolik retro, že už je Shaun Robert nemůže brát vážně… “Vážnost” přístupu k tvorbě a vnímání hudby se s nadsázkou a humorem nijak nevylučuje. Ale možná jsou ti jeho aliens zkrátka označením pro úzkou skupinu spřízněných (d)uší.