- Inzerce -

Kora et le Mechanix: 300 měsíců

Kora et le Mechanix: 300 měsíců

Polí5 & Blue Lizard (www.poli5.cz)

 

Coby duo Kora et le Mechanix pracují Filip Homola a Michal Kořán již přibližně osm let, stihli přitom již mnohé jako autoři nebo třeba jako remixéři a pódia sdíleli i s řadou mezinárodních veličin (např. Biosphere, Christian Fennesz). V jiných projektech, které stále více koketovaly s uvolněnou ambientní tvorbou, se ale potkávali již od roku 1986, takže CD 300 měsíců připomíná vlastně jubileum prvního čtvrtstoletí jejich společných aktivit.

Sledujeme-li postupně jejich diskografii, třeba jen od prvního dlouhohrajícího alba Kory, Excursin (Next Era, 2006), nelze si nevšimnout jejich stálého tíhnutí k redukci množství výrazových prostředků. Nejnovější deska představuje v tomto ohledu další poněkud větší krok kupředu.

Název, celá grafika obalu a citáty z filmu Solaris Andreje Tarkovského nás interpretačně vedou do éry opojení prvními úspěchy vesmírného výzkumu v šedesátých a sedmdesátých letech, hudbu na CD lze však poslouchat i bez toho. Ta se zkrátka nenásilně zmocní aktuálně dostupného prostoru tak trochu v duchu konceptů Briana Ena a nabídne tak posluchači jiné, pomalejší a detailnější vnímání svého momentálního okolí.

První track, příznačně pojmenovaný Vakuum, si často dlouze připravuje podhoubí pomocí táhlých zvuků v hlubší části spektra a až ve správném momentě do něho vpustí nějaký konkrétnější motiv, pomalé fráze syntezátoru, pár klavírních tónů či třeba efektovaný vzorek mluvené řeči. I čisté vakuum je totiž pouze hypotetický pojem a v realitě se alespoň minimálnímu množství hmoty nevyhneme nikdy. Během těchto dvaceti minut jsme připraveni na jakkoliv pomalý hudební vývoj, a tak nám může být naservírována i druhá kompozice Magnetar. Její základní smyčka obsahuje od začátku více vrstev, na podrobnou analýzu máme ale opravdu dostatek času. Její nejvýraznější proměnou v tomto repetitivním pětadvacetiminutovém kusu je totiž až závěrečné pomalé mizení do fade outu. Jinak se v podstatě nemění, narozdíl od našeho vnímání. Architektura této smyčky stále nabízí něco k prozkoumání a ověřování, ponoření se do jejích repetic může přinést zážitek i docela psychedelický, i když v podstatně modernějších zvukových kulisách, než jaké by mohl evokovat obal.

Duo Kora et le Mechanix zkrátka ukazuje, že plně chápe podstatu svého hudebního směřování a dokázalo ji zde plně vyjádřit v doposud nejčistší a zároveň nejradikálnější formě. Samovolně naskakuje při těchto úvahách zvědavost, jak bude jeho práce pokračovat. Nepředbíhejme ale událostem, teď tu máme album, které se sebejistě ubírá svým vlastním směrem a zároveň má i sílu vzít nás na tuto cestu s sebou.

Poslouchat a zakoupit lze například zde.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!