- Inzerce -

Kterak eRikm kreslil strašidla

Francouzský gramofonista s japonskými pomocníky čekali, co se zjeví z nicoty.

Pařížan Quentin Rollet na své značce Bisou vydává své oblíbence a své improvizace – někdy se to prolne v zajímavé kolaboraci. Na říjnovém albu se ale podílel jen jako vydavatel a nakladatel. Bezmála čtyřicetiminutové CD je doplňkem ke knize, v níž turntablista, improvizátor a skladatel elektronické hudby eRikm, dobře známý i z českých pódií, ukazuje svá abstraktní ztvárnění strašidel, duchů a podobných entit. Od naivních, popisných kreseb se dostal k abstraktnímu ztvárnění, výtvarnému výsledku napomohlo právě nahrávání s protagonisty ansámblu HANATSUmiroir (Ayako Okubo – flétny, Olivier Maurel – perkuse a elektromagnetické jevy). Erik skladbu zkomponoval a postaral se o live electronics, celek doplňují hlasy čtyř vypravěčů.

Když se hudebníci sešli v nehostinné ratejně, kde měli zkoušet a nahrávat, bylo třeba místnost zvukově upravit. Těžké černé závěsy najednou daly vzniknout poněkud záhrobní atmosféře, v níž se mohlo stát cokoliv. Erik a Ayako Okubo měli dojem, že jsou s nimi v místnosti čtyři entity – nějací jókaiové, jak se v Japonsku obecně označují nejrůznější strašidla, bubáci a šotkové; ze všeho nejdříve se často projevují vydáváním zvuků. A hudba nakonec vznikla z vyprázdnění mysli a naslouchání neprázdné prázdnotě.

Čtrnáct krátkých komprovizací vrší a vrství zvuky i hlasy pod dojmem čehosi nadpřirozeného. Tyto dojmy se často projevují zbystřenými smysly, nižším prahem citlivosti a divokými asociacemi, tedy výrazně taktilně a vizuálně, a eRikm s HANATSUmiroir tento pocit vtělili do hudby velice zdařile. Atmosféra, kterou poslech vyvolá, by se dala krájet, aniž by se tvůrci uchylovali ke klišovitým hororovým rekvizitám, naopak výhradně těží z výrazových prostředků na styčné ploše improvizace a současné kompozice. Mikroruchům a důslednému neulpívání na repeticích a plochách dodává tíhu čtveřice mluvících hlasů, často halených a echovaných, a umné využití zdánlivě neslyšných šumů.

Nedávno jsme se eRikovim věnovali v Kardiostimulátoru 179, kde jsme představili jeho album Fata Morgana natočené s Ensemblem Dedalus. Spolupráce se „soudobkáři“ mu zjevně vyhovuje a vydává pozoruhodné plody.

eRikm & HANATSUmiroir: Echoplasme
Bisou Records (www.bisou-records.com)


Marian Palla: Na hudbě není důležité, co zazní a jestli vůbec

Když jsem se měl učit, tak jsem hrál, a když jsem se dostal na konzervatoř, tak jsem zase maloval. Teď mě napadá, co budu dělat, až tu nebudu, uvažuje moravský umělec.

Může být krize krásná?

V Kampusu Hybernská bude ve středu a čtvrtek prostor pro hudbu, zvuk a udržitelnost.

Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.