- Inzerce -

Letmo letí!

Značka Letmo se pomalu ale jistě stává jedním z nejdůležitějších českých promotérů “divné” hudby. Hle, co všechno přiváží na podzim pražskáým posluchačům pod nos (uši):

26.10. BURIAL HEX (us) & Do Shaska! (cz) v Chapeau Rouge (ve spolupráci s Arkham Productions)
Clay Ruby (aka Burial Hex) se čím dál víc vzdaluje jasné kategorizaci. Sakrální kompozice s hlukovými erupcemi a chladný puls minimalistického diska s trýznivým vokálem, jaký uslyšíte spíš v black metalu, se navzájem proplétají s udivující samozřejmostí. Krom toho se stal ikonou witch houseové mládeže a aktuální album Book Of Delusions vychází i s remixy mj. od Mater Suspiria Vision nebo Dream Boat. Rodák z Wisconsinu původně vzešel z americké noisové scény, má společné nahrávky se Zola Jesus neboKinit Her, občas hraje v Sylvester Anfang, Jex Thoth, The Second Family Band nebo Journey To Ixtlan, je aktivní i v remixování (naposledy vydařené remixy Phallus Dei spolu sBohren & Der Club Of Gore, Der Blutharsch a dalšími) a spoluvlastní label Brave Mysteries (na podzim chystají desky Pwin Teaks a excelentním Italům His Electro Blue Voice).
Do Shaska! po letech proměn zůstávají na pomezí ethno dubu a industriálního ambientu a jejich vlastní cesta v některých momentech připomene odbočky, které si zvolil Burial Hex.








1.11. CAM DEAS (uk) & ERIC ARN (us) (solo & joint sets) v K4
Troufám si tvrdit, že kdo viděl živě Cam Dease pendlujícího svou hrou na kytaru někde mezi Derekem Baileym a Jamesem Blackshawem, nepotřebuje vědět už nic dalšího. Bez jakýchkoliv efektů (včetně looperu!) z akustické kytary vytvoří orchestr, který občas nemá ani s typickým zvukem kytary nic společného. Jeden z mála muzikantů, kteří dosažením technické dokonalosti neztrácí zároveň duši a primální kontakt se zvukem.
Eric Arn, ve Vídni usazený Američan, je kytaristou s mnohem zemitějším přístupem: spousta jeho kolaborací je výrazně experimentálního charakteru a se svou kapelouPrimordial Undermind má nejblíž k pořádně garážové odnoži psychedelického rocku (pamatuje někdo skvělý koncert s japonskými Up-Tight v Chapeau Rouge roku 2008)? Ani nepřekvapí, že si ho za spoluhráče vybral Jandek.
Zahrají každý zvlášť a poté dohromady.




8.11. TROPIC OF CANCER (us) & 7om45 (cz) ve Final Clubu
Žánry jako gotika nebo synth pop patří spíš mezi pokleslé “guilty pleasures” a v případě toho druhého se navíc neúnavně vrací jako trendy hype. Když ale vezmete jejich základ silně zakořeněný v post punku a syntetickém no wave zvuku a posunete ho do současnosti, ztrací svou pejorativní pachuť. Se špetkou snového shoegaze najdete přesně tady i americký projekt Tropic Of Cancer, za kterým stojí dvojice Camella Lobo a John Mendez (aka Jasper známý jako minimal techno klasik z okruhu Sandwell District – Silent Servant). Taky jejich sedmipalce najdete u vydavatelství zaměřených spíš na tu temnější stránku techna – Blackest Ever Black a Downwards Karla O’Connora (RegisSandwell District). Při prvním evropském turné mají několik společných zastávek s HTRK a Demdike Stare, s nimiž mají společného mnohem víc než jen pódium.
7OM45 (aka TooMuch) je resident brněnského Sklenicku se širokým záběrem a můžeme se těšit na speciálně připravený set.




23.11. JOZEF VAN WISSEM (nl) & Oldřich Janota (cz) v K4
Zvuk loutny je neodmyslitelně spjatý s dávnými časy, ale v Americe usazený Holanďan Jozef van Wissem se všemožně snaží tomuto nástroji otevřít nové horizonty. Ať už v kontextu soudobé improvizace nebo v rámci svých hypnotických skladeb, které mají často palindromickou strukturu, a jimiž si získal obdiv Davida Tibeta nebo Jima Jarmusche- ten mimochodem hostuje na posledním albu. Zpočátku vydával na svém labelu Incunabulum (kde najdete i další zajímavé interprety), ale posledních třech nahrávek se chytili Important Records. Spolupracoval mj. i s Keiji Hainem, Tetuzi Akiyamou, Jamesem Blackshawem, Gary Lucasem (kytarista Captaina Beefhearta) nebo Smegma. Jeho klasickou hudbu uslyšíte i v komerční produkci; vedle řádky filmů a dokumentů se nedávno zařadil i herní průmysl (Sims Medieval).
Oldřicha Janotu netřeba zeširoka představovat – v 70. letech člen Mozart K (jedné z našich nejzajímavějších kapel na pomezí rocku a folku), poté velmi osobitý písničkář, který se často pouštěl do oblasti až ambientního minimalismu (zejména nahrávky s manželi Havlovými), dnes patří mezi legendy české hudby. Příznačně stál ovšem vždy stranou hlavního zájmu a většina jeho nahrávek je bohužel stále nezvěřejněná.







16.12. C.J. BOYD (us) & Naimina (cz) v K4 (ve spolupráci s K4)
Všestranný basista C.J. Boyd bude už čtvrtým rokem na svém nomádském turné, takže bylo vlastně na čase, aby se dostal nakonec i do Prahy. Hraje v podstatě všude, i v parku nebo pod mostem. Jeho hudba se rozprostírá od čistých improvizací v proměnlivém (a zásadně nahém) kolektivu Kirtan Choir, přes kouzelně jednoduché ambientní kousky, co připomenou Marka Beazleyho a jeho dnes už neexistující projekt Rothko, až po instrumentálně propracované skladby – a všechny prozařuje hořkosladká směs melancholické radosti. Tím připomíná i některé původní post rockové kapely, než upadly do pasti šablon. Konkrétně svou hravostí pak třeba Do Make Say Think.
Skupina Naimina, v jejímž jádru figuruje mj. Daniel Meier, bude i pro nás tak trochu překvapení. Improvizovaná hudba s laptopem, houslemi a dvěma kytarami.







faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.