- Inzerce -

Letters From Sounds

Pražský label Blue Lizard právě vydal společné album Michala Rataje a Oskara Töröka.

Michal Rataj je ve své bohaté hudební tvorbě dlouhodobě rozkročen mezi klasickou kompozicí a experimentální elektronickou tvorbou. V rámci té druhé linie se pouští také do projektů s rozličnými umělci z oblasti jazzu a improvizace. S v Praze domestikovaným slovenským trumpetistou Oskarem Törökem spolupracoval napřed v moderně jazzové formaci Points-Rataj Quintet 2016 a následně v rámci komorněji laděného tria Hornscape se saxofonistou Lubošem Soukupem, které natočilo jednak eponymní album (2020) i soundtrack pro film Promlčeno (2022). 17. června spatřilo světlo světa CD Letters from Sounds, jež Török s Ratajem připravili pouze v duu. Obsahuje jedenáct tracků o délkách přibližně od jedné po osm minut, v nichž hraje velkou roli společná improvizace, ale najdeme tu i práci s připravenými melodickými či témbrovými tématy.

Oskar Török je v našich končinách asi nejvýraznějším představitelem současného přístupu k trubce, jak jej v posledních třech dekádách na světové scéně zformovaly osobnosti, jakými jsou například Nils-Petter Molvaer, Arve Henriksen či Erik Truffaz. Tito hráči rozšířili témbrové spektrum nástroje především o jemnější, prodýchávanější a „dřevěnější“ barvy i o větší zapojení práce s elektronickými efekty či samplingem a zároveň znovu další generaci jazzových hudebníků připomněli nutnost odvahy ke komunikaci s novými trendy vzešlými z žánrového kvasu na konci minulého století, boomu například world music, hiphopu, postrocku a taneční i netaneční elektronické hudby. Dnešní generace trumpetistů již nakládá s odkazy na styly těchto hudebníků podobně, jako se starší jazzoví hráči vyrovnávali třeba s Milesem Davisem, Louisem Armstrongem či s Dizzym Gillespiem. Törökův projev na této nahrávce je toho typickou ukázkou.

Ratajovy mnohovrstevnaté elektronické party si zachovávají snivě ambientní charakter a to i přesto, že se v nich často operuje také s členitými rytmy. Z postklubových beatů se ovšem struktura skladeb může rozrůst až na téměř orchestrální sazbu vrstvením syntezátorových ploch, rozličných manipulací s terénními nahrávkami a dlouhých dozvuků (třeba v I Is For Impact). Mezi perkusivně pulzujícími pasážemi ovšem narazíme i na komorněji laděné kusy, jimž často dominuje dialog trubky a klavíru, například v F Is For Faith nebo G Is For Gravity. K celkově abstraktnímu vyznění alba pak navádějí i další klíčová slova v názvech jednotlivých kompozic, například ticho, krása, čas, éter, klid…

Přes aranžérskou a postprodukční preciznost vyznívá Letters From Sounds jako nezávazné přátelské setkání dvou hudebníků s multižánrovým nadhledem, kteří si spolu zkrátka příjemně zahráli při vědomí dlouhodobé kompatibility jejich estetického směřování.

Michal Rataj & Oskar Török: Letters From Sounds
Blue Lizard (https://bluelizard.bandcamp.com)


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.