- Inzerce -

Lhostejnost: Menhir

Projekt Lhostejnost se na naší domácí hlukové scéně zrodil v loňském roce. Zákulisních informací o něm nikde mnoho nenalezneme kromě spřízněnosti s pražským labelem Pravěk Noise Section, zjevně nám má být lhostejné, i kdo se za ním opravdu skrývá. Naslouchejme tedy umělecké tvorbě samotné.

Album Menhir vyšlo jako limitovaná recyklovaná kazeta a digitální download a obsahuje dva tracky téměř obdobné délky přes sedmnáct minut. Z něho můžeme poměrně s jistotou usoudit, že jde alespoň po stránce hudební o projekt jednočlenný. A tento člověk trpělivě staví hlukové stěny a litanie především pomocí hutně zkreslené a většinou též podladěné elektrické kytary a zpětných vazeb. Na zvuku se podílí také domácí nahrávání a „sklepní“ charakter zvukového prostoru.

První kus nazvaný Jeskyně bez ohně je po většinu svého trvání postaven na volném sledu spíše jen tónů či dvojzvuků než akordů, tóny znějí či drnčí v delších průbězích, expresivněji či jen variabilněji se tu zachází spíše jen s přechody mezi těmito tóny a s vazbou. Místy se v pozadí ozve cosi jako rychle převíjený magnetofonový pásek (práce možného druhého hráče?). Přestože až ke konci té více než čtvrthodiny poněkud naroste hustota úhozů do přeboosterovaného nástroje a posluchač je nucen vyrovnat se s konceptem dosti minimalistickým, komunikuje skladba s řadou stylových představ v naší paměti. Je tu přítomen doom i black metal, sludge, drone, ambient i jistá hardrockovost s romantickou představou skromného kytarového hrdiny. Neméně důležitou součástí myšlenky alba však bude zajisté také sdílení životního času živě natáčejícího tvůrce.

Druhá strana nám pod jménem Více než člověk, méně než hmyz přináší materiál podstatně špinavější. Burácející basově hrající kytara se tu skrývá ve stále barbarštější hlukové vrstvě, přibývají delaye, vazby i chaotičnost formy, častěji se utopeny v dronech a ponurých riffech ozývají i výkřiky či kvílení hudebníka. Z dlouhých téměř neevolučních pasáží v obou kusech lze pociťovat jistou beznaděj z autorovy rezignace na pestřejší formální výstavbu, a pak jsme již blízko také ke lhostejnosti samotné. Při tomto úhlu pohledu můžeme Lhostejnost snadno začít podezřívat z komplexně promyšleného estetického konceptu. V něm je ovšem také zásadní nesklouzávání k opakování patternů a nacházení mnoha sofistikovaných podnětů pro fantazii i při jednoduchém hudebním idiomu. Zkrátka čistá práce.

Název Menhir je zvolen také trefně. Nahrávka jako celek působí opravdu jako velký hrubě opracovaný kámen, jenž ovšem nese jednoznačné sdělení.

Lhostejnost: Menhir

Pravěk Noise Section (https://praveknoisesection.blogspot.cz)  


laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí