- Inzerce -

Lightning Glove: Radical Zoo (Nothing)

Lightning Glove: Radical Zoo (Nothing)

Ono Tesla (https://teslatapes.bandcamp.com)

 

Manchesterský kolektiv Gnod vydává pod hlavičkou Tesla Tapes křížence industriálu, noise a post-taneční hudby. Pražskému audiovizuálnímu projektu Lightning Glove, po úderné kazetě Raving Peacock Tail vydané na Tesla Tapes v loňském roce, vychází dlouhohrající deska na vinylové pobočce Ono Tesla, pro kterou Gnod letos spojil síly s labelem Ono. Projekt Lightning Glove tvoří Head in Body (Ondřej Parus), snsbr, Dizzcock (Jan a Ondřej Bělíčkovi) a Aka47 (Andrea Pekárková).

Zvuk Radical Zoo (Nothing) je odlehčenější oproti dřívějším nahuštěným nahrávkám, ale o to víc se uplatňují dynamické rozdíly a v post-apokalyptické atmosféře se stále spojuje punková nahněvanost s energií raných rave produkcí. Skladby byly vytvořeny v období 2013-2014 a jsou více propracované a komplexní. Sílu improvizující skupiny se ale podařilo dostatečně zachytit i na nahrávce. Důrazné vokály nejsou pouhou vycpávkou, ale svým obsahem, přes veškerou post-apokalyptickou atmosféru, vypovídají více o dnešku než o „světlých“ zítřcích. Cyberpunková estetika v době internetu na každém kroku možná poněkud zastarala, leč o produkci Lightning Glove to rozhodně neplatí. Skupina urazila pěkný kus cesty, od svůdně lunatických improvizací na první kazetě Fantasmagorie interiéru svou vizi patřičně vycizelovala a přitom neubrala na syrovosti.

Tekutě ambientní syntezátor hned na začátku první skladby Brave New World může posluchače zmást, ale závan pastorální atmosféry je po chvíli narušen subsonickými údery, sirénami a rejem nepravděpodobných a splašených perkusí. Z vrstev zdánlivě nesourodého materiálu se na povrch nezadržitelně dere pravidelně nepravidelný rytmus a zohýbaná melodie.

Pátá skladba Highway to Nowhere zní v úvodu trochu jako ztracená páska ze zkoušky dua Suicide, model 78. Kapela si sice na srovnávání s newyorským duem příliš nepotrpí a jistě není nijak objevné psát v souvislosti se Suicide o každé kapele, která své vokály balí do hávu ozvěn. Industriální rytmy však brzy klávesové blues infikují a transformují do tříštivého rytmu, který se bije s valivými basy, jak vystřiženými z jungleové tancovačky. Vypočitatelnost vlastní značné části taneční hudby ale jistě není vlastností Ligthning Glove, a tak se sonická skrumáž s přimačkávací basou za chvíli svalí na hřbet, aby byla vystřídána hlasově-hlukovým běsněním v závěrečné When I Shut My Eyes.

Hustě propletené rytmy nezapřou inspiraci raným dubstepem (Kode9, Shackleton,… ), zároveň také chladnou rozkoší z minimalu a z tvorby Lightning Glove se ozývají také temnější stránky techna Ritchie Hawtina nebo Daniela Bella. Vypočítávání možných zdrojů a inspirací ale nic nemění na tom, že celkový účinek Lightning Glove je unikátní, a úspěch desky v zahraničí (LP bylo mj. prohlášeno deskou týdne na portálu Vinyl Factory a v japonském obchodě Big Love Records, do svých DJ mixů ho zařadili Trevor Jackson, Paddy Shine nebo belgické radio Kinky Star) navíc narušuje lítostivý stesk po tom, jak česká hudba nedokáže zaujmout mimo tuzemský rybníček.

Dizzcock v rozhovoru pro Full Moon na otázku po největší devíze Lightning Glove odpovídá: „Amatérismus. Kdybychom uměli hrát, tak by to byla podle mě hrozná nuda. Takhle nám trvá docela dlouho, než něco vytvoříme. Je v tom hodně chyb, nesourodých prvků, rytmus se škrábe na povrch a pak se zhroutí. Bojím se, že jednoho dne budeme přesně vědět, co děláme, a vznikne z toho čistej, harmonickej zvuk s pěkným vokálem – prostě kapela bez duše, stroj.“ Zvuk Radical Zoo (Nothing) naštěstí dost přesvědčivě utvrzuje v tom, že se tak minimálně v brzké době nestane. Nahrávka je k poslechu na bandcampu, vinyl je již k dostání také v několika pražských kamenných obchodech.


laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí