- Inzerce -

Los Amargados / Los Amargados with Susanna Gartmayer

Los Amargados / Los Amargados with Susanna Gartmayer

Unusual Records (https://www.unusualrecords.cz; https://www.vrrrba.cz/releases.html)

 

Jako svůj již druhý titul, avšak poprvé pod novým názvem Los Amargados, vydává tentokrát česko-americké experimentální duo Petra Vrby (trubka, vibrující reproduktory, objekty) a George Cremaschiho (kontrabas, elektronika) designově luxusní edici devětadevadesáti kazet. Zatímco debut Villa K (ještě pod jménem Vrba/Cremaschi, volně ke stažení na netlabelu Signals from Arkaim) obsahoval zvukově velmi čistou práci, byť šlo stejně jako nyní o koncertní záznamy, zde máme co do činění s o poznání surovějším materiálem, jenž je mnohem více formován ambientem koncertních prostor a šumovější je už vlastní hra obou protagonistů. Volba kazety jako nosiče má u této nahrávky své jasné opodstatnění, zvuková nevyzpytatelnost koncertů samotných žije svým způsobem i na záznamu, šum je stylotvorný.

Tajemně rituální charakter nahrávky dua vytvářejí kombinace čtyř základních elementů – vysokých táhlých kolísajících syntezátorových sinusoid, periodicky rachotících či pulzujících reproduktorů postavených naležato s různými předměty na membránách a naopak úplně neperiodické hry na akustické nástroje rozličnými nestandardními technikami, tím čtvrtým elementem je pak zmiňovaný všedotvářející dozvuk koncertního prostoru. Výsledná kombinace je vskutku delikátní, přihryznout při poslechu ke kazetě přiloženou výživnou chilli papričku je snad povinnost, a pak dojde k pochopení souvislostí i mezi zvukem a též přiloženým roztomilým komixem o vzniku této pásky. Výsledný dojem z tohoto “tripu” vznikl alespoň u mne takový, že tu hudebníci nabízejí veřejnosti něco velmi osobního, že tu hrají s posluchačem mrazivě zábavnou hru na jejich vlastní zpověď o něčem značně temném v hloubi jejich existence, co je však přitom nutí společně hrát tuto hudbu. Jen těžko lze podobného zážitku dosáhnout při poslechu téhož materiálu v digitální podobě, jenž je volně dostupný na serveru archive.org.

Na druhé straně archaického média se pak nachází nahrávka vystoupení dua navíc společně s vídeňskou avantgardní hráčkou na klarinety všech velikostí (zde basklarinet), Susannou Gartmayer. Zahřmívá si zase jinak, po svém, meditativněji, ještě tajemněji a hlavně basověji. Oproti první straně je její obsah poněkud konkrétnější, akustické nástroje tu častěji vystupují do čitelnějších poloh.

Zahořklí (jak zní možný překlad názvu kapely) si tentokrát za své motto prohlásili preciznost. Preciznost ve zvukové tvorbě, dramaturgii a designu, to vše na velmi exkluzivním artefaktu, který možná málokdo docení, avšak sám o sobě jasně nese sdělení o spokojenosti tvůrců nad právě tímto způsobem tvorby a její prezentace. Underground není rezervací pro stylově nestandardní hudebníky, underground je životní styl a kvalitní způsob vnímání světa okolo nás.

 

 

 


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.