- Inzerce -

Luna & Tarnovski

Aktivní pražský label Genot Centre přichází opět s výjimečnou hudební lahůdkou, nahrávkou nového dua umělců s opravdu vytříbenou estetikou. Praze působící Mexičanka Laura Luna Castillo vedle svých výtvarných prací překvapila před třemi lety výrazným hudebním debutem Isolarios (vyšlo na značce Baba Vanga, naše recenze zde), originální filigránskou práci zvukového architekta Járy Tarnovského můžeme obdivovat v řadě špičkových domácích experimentálních těles (Gurun Gurun, IQ+1, Wabi Experience…) i řady dalších rozličných projektů.

Jediná, něco přes půlhodinu dlouhá kompozice Círculo silencioso, kterou eponymní titul přináší, vznikla v rámci koncertní série pořádané též labelem Genot Centre – celonočních koncertů pro spící publikum. Na nich se něha experimentátorů k posluchačům očekává, avšak zde tato něha oběma hráčům posloužila jako výrazná inspirace pro odlišný přístup ke svým zvukovým zdrojům. Struktura tohoto kusu je průzračná. Jeden plán patří jednoduchým syntezátorovým souzvukům s velmi pomalým nastavením LFO na hlasitosti, tedy pomalu sílícím a zase pomalu odeznívajícím. Druhou, zastřenější složkou jsou potom smyčky kratších samplů z hračkovitější elektroniky či z terénních nahrávek, cyklené či granulované a obalené efekty ve výsledný intimně hymnický proud.

Výsledkem je neperiodický a přitom sebejistě stabilní proud. Dlouhé průběhy mohou evokovat prostor přesahující ve všech rozměrech ten lidský; nelze si přitom nevzpomenout právě na album Laury Luny Isolarois, které s vědeckofantastickými scénáři o osamělých poutnících v hloubi vesmíru přímo pracuje. Kratší smyčkované vstupy tu ale zase mohou vyvolávat i vize přírodních mikrosvětů, nočního hmyzu apod. Posluchačům nočního koncertu v divadle Ponec, tak mohl snadno i v uzavřeném prostoru vznikat pocit usínání pod širákem, pod čistou oblohou plnou hvězd. Spát, uvolněně relaxovat, usebraně meditovat či se jen posluchačsky kochat precizní hudbou, to vše nám dává tato kosmická ukolébavka na výběr.

 

Luna & Tarnovski

Genot Centre (https://www.genot.cz)


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.