- Inzerce -

Machinefabriek: Dauw

Dekorder (www.dekorder.com)


Holanďan Rutger Zuydervelt alias Machinefabriek je mužem, který svou olbřímí diskografií – především na vlastním nákladem připravených třípalcových CDR, kterých je schopen vydat několik do měsíce – výrazně přitakal možnostem a podmínkám současného provozování nezávislé hudby. O  pozornost světa se uchází zdola, nejrůznějšími undergroundovými kanály, a své malonákladové nahrávky považuje za věc zcela časovou: jedna se vyprodá, natočím si jinou. (Podobně svou politiku prezentuje české CDR vydavatelství KlaNGundKRaCH – alba už nejsou monumentem pro budoucí pokolení, ale otiskem chvil.) Jiným vydavatelstvím se ale také nebrání. Jaký div v případě hamburského Dekorderu, jehož nevelký seznam vydaných titulů svědčí o tom, že si vydavatel Mark Richter své chráněnce pečlivě vybírá.

 

Kolekce pěti skladeb byla pořízena ze zvuků akustických a elektrických kytar, gramofonu, sampleru, diktafonu, klavíru, tónového generátoru a  laptopu. Jako typické dítě své doby Zuydervelt umí a neumí tak trochu hrát na cokoliv, čeho se dotkne – v experimentální hudbě už je to snad povinnost; počítačoví mágové přitom možná o něco méně riskují krk. Tento přístup se tak rozšířil, že se stal jedním z proudů spoluurčujících současné hudební dění, a tak není třeba na nic žehrat – navíc, jak známo: hudebníci dokáží věci, které nehudebník nedovede A (to zdůrazňuji!) VICE VERSA. Vzpomeňme na hluk Throbbing Gristle a Merzbow, audiokoláže Nurse With Wound a Andrewa Lilese, Knížákův Aktual či  experimenty malíře Jeana Dubuffeta. Co jméno, to osobitý přístup. Navíc mám pocit, že zapojení nehudebníků hudbě svým způsobem vrací duchovní pozadí – dali by se například amazonští Indiáni či africké kmeny považovat za hudebníky v západním slova smyslu? Jejich hudba přece není estétským ornamentem, ale způsobem vypořádání se všehomírem. I na v  podstatě ateistickém Západě nese hudba kvalitu „individuálních obřadů“.

 

Proč to všechno zmiňuji? Inu, mám pocit, že Zuydervelt je na tomto albu tak trochu mužem jedné struny. Příjemný zvuk, v němž pod třítónovými motivky kytary dýchá „prašný“ podklad elektronických zvuků, se sice dobře poslouchá, po chvíli ale nevíme, ve které skladbě jsme (poslední pětadvacetiminutová skladba Singel je sonicky hutnou výjimkou). Tohle album tak nějak stejně hezky začne i skončí.

PS: Tvůrcův vesmír se všem ostatním pochopitelně vždy jeví mít mnohem méně odstínů. I vnímání sytosti barev se, tomu adekvátně, liší. Někdy ze zamýšleného kaleidoskopu vyjde monochrom.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.