- Inzerce -

Machinefabriek: Stillness Soundtracks

Machinefabriek: Stillness Soundtracks

Glacial Movements (glacialmovements.com)

 

Machinefabriek je nizozemský hudebník Rutger Zuydervelt (1978), sídlící v Rotterdamu. Pod tímto pojmenováním začal vystupovat v roce 2004 včetně několika kompaktů, vydaných vlastním nákladem, jeho věhlas zahájilo o dva roky později CD Marijn a pak už můžeme až podnes sledovat lavinu projektů nejrůznějšího ražení, ovšem její hraniční pásma se pohybují mezi noiseovým ambientem, minimalistním drónováním, nahrávkami okolního světa a elektroakustickým experimentováním. Jednou ze slojí jeho tvorby je hudba k filmům Makina Tadashiho, Mika Hoolbooma, Johna Pricea, Paula Clipsona, Chrise Teerinka nebo Edwarda Burtynského. K této plejádě se přiřazují i Stillness Soundtracks, kinezáznamy Esther Kokmeijer, natočené v Arktidě a Antarktidě v roce 2013. Tedy námětový okruh a jeho realizace jako stvořený pro chladivé hudební podzemí Glacial Movements. Zuydervelt se zpovídá, že při zhlédnutí fotografií a při sledování filmů pocítil okamžitou inspiraci, jak se má hudebně vyrovnat se ztvárněním dojmů z gigantických ledovců a široširé sněžné krajiny. Víc: pochopil, že právě hudba musí převzít vypravěčskou roli, která dotvoří obraz, že může napomoci doprožít vizuální vjemy. Což se mu daří jak v pěti částech páteřních Stillness, vážících se k označeným oblastem, tak ve dvou doprovodných rozbuzovánkách, nazvaných Chinstrap.

Od počátku se ocitáme v polární záři hudby, která se rozprostírá, vše prozvučuje, zahutňuje, zproudňuje, obepíná, protýká, brunátní, zvelebňuje, detonuje, zacinkává, postřechýlňuje i zaříkává. Vnímáme ledovostní pomrazkování, potichlostně neměnlivou setrvalost i výhrůžnost nezvratnosti proměny, převalivé zaříkávání, neklid v poklidnosti, vzrušivé monotónování, výděšné tichotání, odtikávání v protýkání s šumností, horoucnějící zafičování, sondážové průzkumničení i dozvučování do dálavnosti. Kry tónů zviřují odtajemňované vyzvučování s prasklinami stěží slyšitelnými, zaskočivá, byť nepospěšná zátočnost je prostřídávána zašvitořováním, šplounáním, průsakováním, odkapáváním, to vše bílá v bílé a k závěru se stupňujícím se melodickým zavroucněním, až objímavostním, a s časosběrnou usínavostí, neboť ledový kruh se uzavírá.

Rutger Zuydervelt měl pravdu, když tvrdil, že filmu uzme pro sebe (nebo přidá pro nás) vypravěčskou úlohu. To vypravěčství přetrvává a dotvrzuje se i na albu, kde obrazy nevidíme, ale tušíme je před sebou, kdy se hudba osamostatnila a  vytváří před vnitřním zrakem posluchače útesovost ledovců, odtávání ker, převalování vln, zvesmírnění dálav. Je to přírůstek ledovostního programu Glacial Movements, který určitě vzbudí pozornost nejenom ve slunné Itálii.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.