- Inzerce -

Magnetofon na cestách

Ani ne dva měsíce po vydání debutového alba Fragility of Context přichází pražský elektronický producent Oliver Torr s další pozoruhodnou nahrávkou.

Projekt Trans Europe Postal Express vznikl tak, že Oliver Torr nechal poštou cestovat kufřík s čtyřstopým magnetofonem Tascam, kazetami a kresbami. Putoval postupně po různých místech Evropy mezi devíti experimentálními umělci zastoupených kreativní platformou SHAPE. Cesty kufříku mapovala také webová stránka https://t-e-p-e.eu, každý ze spolutvůrců měl tři dny na nahrání vlastních příspěvků a připojení vzkazů či kreseb. Všechen materiál, na němž se podíleli Clara de Asís, Elvin Brandhi, Fausto Mercier, Moesha 13, Peter Kutin, Poly Chain, Rojin Sharafi, kӣr a Širom, poté po svém zpracoval ve výsledné kompozice opět Oliver Torr. Jedná se tedy částečně o kolektivní autorství, ovšem při samotném poslechu u různých skladeb těžko rozpoznáme jeho míru. Někdy použil Torr větší části nahrávek svých kolegů, jindy se zřejmě ve svých samplerech a modulárních syntezátorech ponořil až do práce s mikrosamplingem či granulacemi, takže z původního materiálu mohl vydestilovat i zvuky a party přetvořené k nepoznání. S těmito dohady a odhady se musí každý posluchač vyrovnat sám.

Hudebně je Trans Europe Postal Express velice pestrou a dobrodružnou deskou. Osm skladeb pojmenovaných podle měst svého částečného původu obsahuje zasněné nálady plné překvapivých témbrů a rytmických fines v arpeggiátorech, ve správných momentech nastupují strhující mnohovrstevnaté beaty lámané třeba až s breakcorovou intenzitou. Zvuková špína magnetofonových záznamů se tu střídá s chladnou digitální čistotou. Především hlasové motivy zde zůstávají buď diktafonově zašumělé, pokud se jich nezmocní vokodéry. Postmoderně eklektickým způsobem se nám zde prolínají také odkazy na všemožné momenty historie elektronické hudby od pionýrských analogových počátků přes digitální ambientní plochy až po jakési postklubové mutace různých tanečních stylů od acidu, house či techna po hauntologické hrátky a breakcorové mashupy. Vedle digitálního vydání si tuto vynikající práci můžeme vychutnat též na kazetě a s výtvarnou složkou projektu nás snad již brzy seznámí připravovaná expozice v pražské MeetFactory.

Oliver Torr: Trans Europe Postal Express
https://olivertorr.bandcamp.com


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.