- Inzerce -

Maraton po klaviatuře

Nicolas Horvath v pařížském Palais de Tokyo premiéroval dne 11.dubna svůj projekt GLASS WORLDS – kompletní provedení klavírní tvorby Philipa Glasse v podobě sedmihodinového maratonu. Kromě toho zaznělo také devadesát skladeb z pera skladatelů z celého světa, věnovaných Glassovi, z toho třicet světových premiér.

Klavírista a skladatel Nicolas Horvath se narodil v roce 1977, žije a pracuje v Paříži. Jako interpret má za sebou již pětatřicetihodinové non-stop provedení cyklu Vexations Erika Satieho, a to v roce 2012 taktéž v Palais de Tokyo. GlassWorlds měl být původně určen pro Monaco, jež chtělo nějaký velký mezinárodní festival mimo hlavní sezónu. Když byl projekt již téměř hotov, knížectví citelně zasáhla ekonomická krize, mnoho plánovaných akcí bylo zrušeno nebo odloženo, mezi nimi také festival soudobé hudby, na kterém měl GlassWorlds zaznít. Horvath se nevzdal a nakonec o premiéru projevila zájem jeho domovská Paříž. Původně počítal s třicítkou poct Glassovi, ale nakonec se jejich počet rozrostl na devadesát. Skladatelé ze čtyřiceti dvou zemí mu poslali své skladby zdarma.

Podmínkou byl požadavek tvůrčí originality – nesměly to být kopie Glasse. A tak se sešly výrazově a kompozičně pestré soudobé kompozice čerpající nejen z minimalismu a postminimalismu, ale také z volné atonality, serialismu, neo-romantismu, grafických partitur, elektroakustické hudby a sahající dokonce až k haitskému karnevalu, novému tangu či asijským inspiracím. Ze zúčastněných zemí byla nejpočetněji zastoupena Francie – svůj obdiv Glassovi vyjádřilo devatenáct skladatelů, mezi nimi např. Régis Campo, Denis Dufour a Francoise Choveaux – a samozřejmě Spojené státy s deseti aktéry (mezi nimi se skladbou Delinquent Spirit Of A Drowned City Bil Smith, jehož portrét chystáme v brzké době). Kromě dalších, v soudobé hudbě osvědčených zemí jako Itálie, Velká Británie, Turecko, Kanada, Austrálie, Japonsko, se významně zviditelnily další země: Řecko, Kapverdy, Egypt, Irán, Irák, Izrael, Indonésie, Filipíny, Taiwan, Kolumbie a podobně.

Z Glassovy tvorby zazněly mimo jiné skladby z Glassworks, The Orphée Suite, Etudes 1-10, The Hours, Monster of Grace, Metamorphosis 1-5, Trilogy Sonata, Mad Rush, Music In Contrary Motion či 600 Lines. Horvathova klavírní hra bylo kritikou přirovnáváno k recitaci, byla vyzdvihována bohatost zvuku, docílená mimochodem umírněným používáním pedálu, dynamický rozsah bez hranic. Nicolas Horvath mimo živé hraní připravuje pro vydavatelství Naxos sérii čtyř alb s Glassovou klavírní tvorbou – Vol.1 – Opening (podzim 2014), Vol.2 – The Metamorphose (konec roku 2014), Vol.3 – The Love (únor 2015) a Vol.4 – obsah ani název není ještě upřesněn.

Koncertní projekt GlassWorlds bude (ve zkrácené verzi) proveden na festivalu ve francouzském Perpignanu, a to ve dnech 25., 26., 28. a 29.června. Jako maratón se uskuteční 20.září v Montpellier (Francie), 12.října pak v Japonsku (ve Fukuoka, s pomocí pianisty Megumi Shibata) a v listopadu pak zavítá nejblíže k českým luhům a hájům, a to do Běloruska, Ruska, Gruzie a Ukrajiny. Pokud mu to samozřejmě politická situace dovolí…


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.