- Inzerce -

Marbin: The Third Set

Marbin: The Third Set

Moonjune Records (www.moonjune.com)

 

Izraelští rodáci – saxofonista Danny MARkovitch a kytarista Dani RaBIN – se potkali v roce 2007, krátce poté, co první z nich dokončil prezenční vojenskou službu a druhý studia na Berklee College of Music. Záhy přesídlili do Chicaga, kde v říjnu 2008 potkali bubeníka Paula Wertica, dlouholeté opory kapely Pata Methenyho, který je pozval na nahrávání se svým dlouholetým triem a společně pod značkou Mid-East/Mid-West Alliance vydali album Impressions of a City. To už měli Marbin za sebou pouze v duu natočený eponymní debut, který zaznamenal velice slušný ohlas u kritiky i posluchačů. Další opus Breaking the Cycle z roku 2011 vznikl již částečně za pomoci Wertica a jeho souputníka od Methenyho, basisty Stevea Rodbyho a řady hostů včetně perkusisty doprovodné skupiny Paula Simona, Jameye Haddada. Svůj tvůrčí potenciál potvrdili o dva roky později především třetím studiovým albem Last Chapter of Dreaming, kdy už v základní sestavě působila černošská úderná rytmické sekce – bubeník Justyn Lawrence a baskytarista Jae Gentile. Jejich základní devizou jsou ovšem živá vystoupení, kterých jsou ročně až tři stovky. Ta mají skutečně řáckou syrovou kadenci, což dotvrzují četná videa a v neposlední řadě čerstvý živák The Third Set natočený v průběhu března 2013.

 

Album otvírá nášup Special Olympics s frenetickým saxofonem, který se v následující zemité bluesové skladbě The Depot transformuje do role foukací harmoniky. Etnický nádech má kus signifikantně nazvaný Culture. Ten se však po úvodním saxofonovém kvílení přetaví ve svižný rockec, aniž by se ztratil orientální motiv a posléze sklouzne do jazzbluesové polohy. Středobodem kompozice Rabak je žvahavé, nikoli prstokladně krkolomné ale spíše rozjímavé kytarové sólo a prostor pro vyřádění tu dostává i rytmika, jež všeobecně skvěle podtrhává oba sólové nástroje. Zpočátku zběsilá jízda Splaw se opět postupně překlene v bluesové mudrování a dokazuje cit kapely pro rytmické změny. Zkrátka to šlape a dovedu si živě představit, jak se na to dá v klubu skvěle trsat nebo se jen tak nechat unášet tokem živočišné muziky. Lyrický ploužák Northern Odyssey má před závěrem své opodstatnění a vhodně doplňuje celkový esprit. Studiové nahrávky Marbin totiž občas přece jen trochu trpí unylostí či naopak sentimentální pompézností, ale živé provedení má skutečně tah na bránu, což zde dokazuje  drsnější verze jinak poměrně nemastné a neslané skladby Redline a především našláplá podoba jinak mistrné progrockové vrstevnaté kompozice Volta z předcházejícího opusu. Žádná avantgarda, ale svěží koncertní záznam s perfektní atmosférou, kde máte pocit, že jde o dobře dramaturgicky sestavený set, i když ve skutečnosti jednotlivé kusy byly nahrány na různých místech.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.