- Inzerce -

Mark Wingfield: Proof of Light

Mark Wingfield: Proof of Light

MoonJune Records (www.moonjune.com)

Britský kytarista Mark Wingfield má své kořeny v jazzu a vyrůstal  na hudbě Johna Coltrana, Keithe Jarretta nebo Milese Davise a jeho hrdiny byli Jeff Beck či Jimi Hendrix, ale v průběhu své kariéry se zabýval nejrůznější nezápadní kulturou a blízká je mu i současná vážná hudba a v neposlední řadě rock a pop v celé své šíři. Zapojil se do internetové kapely ResRocket a díky tomu si na dálku zahrál třeba s Trickym nebo Peterem Gabrielem. Zdrojem inspirace mu  může býti popová hvězda K.D. Lang nebo Betty Carter či indičtí klasičtí zpěváci. Jeho tvorba má tak povahu všestranné fúze, kde se všechny tyto vlivy setkávají v amalgamu, nikoliv v akademických konstrukcích nebo jazzrockovém sterilním exhibicionismu.  Sám tvrdí, že jeho hudba odráží vzdálené vesmíry i vnitřní prožitky, imaginární příběhy lidí, které potká na ulici nebo v kavárně a domýšlí se o jejich pocitech a osudech.

Jeho šesté sólové album Proof of Light je plné střídání nálad, dynamiky, atmosfér. Někdy je zádumčivé, melancholické či nostalgické, jindy skotačivé, rozzářené a hyperaktivní.  Někdy zahlíží samo do sebe, jindy expanduje do volného prostoru. Vydatnými pomocníky jsou mu tu basista Yaron Stavi (mj. spoluhráč Roberta Wyatta, Phila Manzanery či Davida Gilmoura) a bubeník Asaf Sirkis (mj. souputník Johna Abercrombieho, Larryho Coryella nebo Jeffa Berlina). Stavi je schopen skvěle nést melodickou linku i vytvářet sensitivní neokázala sóla. Sirkis není prvoplánovým rytmikem, ale vytváří v jednotlivých skladbách jakési podpůrné moduly, na nichž se nesou ostatní nástroje, nebo vše nejrůzněji odpichuje a překlenuje. Sám Wingfield si nelibuje v nějakých sofistikovaných prstokladech, ale snaží se nalézat pro svůj nástroj nové postupy, aniž by k tomu používal nějaké extravagantní kotrmelce. Vše plyne celkem přirozenou cestou, nikde nemáte pocit vyumělkovanosti nebo schválnosti. Klišé to může místy připomínat pouze na povrchu, nikoliv, když skutečně vnímáte každý detail. Ve všech skladbách najdete mnoho překvapivých zvratů, ale opět ne ve smyslu efektního střídání rytmů, ale najednou se to vše uhne někam jinam a děj se začíná odvíjet jinak. Někdy se to zvrtne na začátku, jindy přijde nečekaná pointa, občas ztratíme hlavní linii a začíná se nám odehrávat paralelní epizodní historka a ta se může stát nosnou. Je to kaleidoskopický náhled na svět a všehomír, kde jsme svědky nejrůznějších dění, která se proplétají, míjejí a někdy znovu potkávají. To je Wingfieldova podstata: neustálá cesta, na níž objevuje stále nové věci a nové souvislosti, které mohou být třeba i všední, ale on je schopen si jich všímat a uchopovat je nevšedním způsobem. A rozhodně se nesnaží být trendy, díky čemuž je skutečně originální a ne módně multižánrový a “nezařaditelný“.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.