- Inzerce -

Marrach: Chambers of Resistance

Marrach: Chambers of Resistance

Enough Records (https://enoughrecords.scene.org)

 

V souvislosti s tímto netreleasem jsem se poprvé na několika webech setkal setkal se stylovým označením „tripstep“. Vedle převládající „britské“ inspirace triphopem devadesátých let a experimentálními dubstepovými počátky je tu poněkud slyšet i zdravé poučení z pozdější konzumnější podoby „amerického“ dubstepu – zdravé v tom, že z něho nic příliš věrně nenapodobuje, lze tu spíše sledovat poměrně úspěšnou snahu o vylovení několika zvuků z víru zprofanovanosti, do něhož upadly například některé typy beatů či různě rytmizující typy nastavení LFO na basově vrčících syntezátorech. Zrovna zmíněné basové „wobbly“ zaznívají na tomto albu velmi často, ale v mnohém jaksi sebejistěji a autentičněji (možná i autističtěji), než v kdejaké hitparádové rychlokvašce z několika posledních let.

K tomu ovšem seděly litevskému umělci Martinasu Rakshitnasovi (vedle pseudonymu Marrach prezentoval také pozoruhodnou hudbu na témž netlabelu pod jmény Chtin Mara či Mons Jacet) do aranže také pomalejší acidjazzovější bicí souprava a razatně chrčící i skučící tenor či barytonsaxofon. Přestože elektronika občas až noisově houstne a zároveň též bohatě rytmizuje, zachovává si celá kolekce jakousi až mozartovskou průzračnost ve formě i zvukové čitelnosti ve všech vrstvách. Autorská vyspělost v elektronické tvorbě je velmi často spojena s promyšleným a smysluplným vyzněním každého zvukového elementu kompozice. Akustické bicí a saxofon na této desce ale znějící hudbu vždy udržují též jenou nohou v kontextu freejazzové psychedelie a dalšíma nohama například v elektroakustickém improvisingu nebo možná až v hardbopovém groovu. Ze všech tří složek (elektronika – bicí – saxofon) přitom čiší nebývalá syrovost, kterou je opravdu radost poslouchat, jedenáct skladeb pak představuje jedenáct přístupů k nim.

Po několika úvodních více „tradičně“ dubstepových kompozicích se ve druhé polovině alba ukáží expanze do experimentálnějších či abstraktnějších vod, nejdále je asi sedmá Red Waters, mezi nimi ale vybafne také groovový nářez 8mm Vodka Shots. Celek ukazuje, že i v době kýčovitých fůzí „dubstep + cokoli od Bacha po Vlacha“ má pojem dubstep (ať už si pod ním různí lidé představují cokoli) stále také sílu inspirovat i ke smysluplným a novátorštějším výbojům. Ověřte si poslechem či stažením zdarma přímo zde.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.