Skladatel Martin Marek (*1956) byl v hledáčku HIS Voice už na samém počátku naší existence. Rozhovor s ním otevíral historicky druhé číslo časopisu v roce 2001 a jeho skladba Cosciette di Roncolle a Luigi Galvani s kvákáním žab a zvukem smažení žabích stehýnek byla na našem prvním sampleru. Ve čtvrtek 27. března uvede Divadlo Kámen premiéru hry Mamut mamut, k níž Martin Marek nejen složil hudbu, ale byl vlastně i jejím iniciátorem. Režisér Divadla Kámen Petr Macháček vysvětluje: „Martin chodil na naše představení a Honza Pták doporučoval zkusit s ním spolupracovat. Jednou Martin přišel a přinesl mi námět hry o lovcích mamutů s nárysy postav, které by tam měly být: vědec, šaman, praktická žena… Když mi námět vyprávěl, říkal jsem si, že o tématu nic nevím a že svádí k až příliš jednoduché společenské satiře. Trvalo to dva roky, než jsem napsal scénář a asi bych to nedělal, kdybych nechtěl tu hudbu. Nakonec ale cosi vykrystalizovalo a spojil jsem výchozí myšlenku s vlastními nápady.“ Mezi jinými tajuplnými upoutávkami na stránkách divadla najdete formulaci: „hold tvůrčí dezorientaci, odvaze k vytváření struktur a wikipedii.“
Martin Marek se jako skladatel začal prosazovat poměrně pozdě, až poté, co strávil dvanáct let coby violoncellista v Symfonickém orchestru československého rozhlasu. V devadesátých letech začal psát hudbu, která zní jako ostrý protiklad orchestrálního mainstreamu zaběhnuté klasiky. Komorní obsazení, neobvyklé kombinace nástrojů, vrstevnaté struktury, překvapivé zlomy. Takové charakteristiky lze vztáhnout i na hudbu k Mamutovi a je zajímavé, jak se tato hudba propojuje se stylem autorského Divadla Kámen. To pracuje s minimalistickými postupy na scéně i v textu, zaseknuté opakování „obyčejných“ frází občas připomene Laurie Anderson nebo Roberta Ashleyho, občas se pracuje s improvizací a vždy s výrazným osobním vkladem jednotlivých herců. Hudební doprovod her pro Kámen často obstarávají klarinetisté Jan a Anna Ptákovi a právě Jan si s Martinem Markem komponování hudby pro Mamuta rozdělil.
Vedle pasáží divných souzvuků a nepravidelných rytmů zazní citáty historické hudby, třeba Příjezd královny ze Sáby z Händlovy opery Šalamoun, Schumannovo Snění a Ukolébavka z Lyrických kusů od Griega. Dva klarinety jsou tentokrát doplněné o flétnu, klavír a nástroj zvaný mamutofon, na jehož vznik vzpomíná Jan Pták: „Mamutofon byl nápad Martina. Asi před sedmi lety byl na koncertě, kde Anna hrála na „ptakofon“, což byl nástroj sestavený ze dvou klarinetů a basklarinetu, který museli obsluhovat dva hráči, zatímco třetí stál na židli a foukal. Při skládání hudby k Mamutovi pak Martin přišel s modifikací.“ Mamutofon produkuje skutečně monstrózní zvuky a vnáší do hudby prvek nepředvídatelnosti. Jako hudební nástroj se dočká využití i vysavač, který je poctivě zanesen do partitury „laděn“. V dalších pasážích si hudba pohrává se střety lehce „rozladěných“ tónů vytvářejících přeludné souzvuky.
Premiéra hry Mamut mamut se odehraje na domovské scéně Divadla Kámen v pražském Karlíně. Martin Marek se jí ovšem nezúčastní, protože je již několik měsíců v nemocnici v kómatu. Několik ukázek z jeho hudby si můžete poslechnout zde.