- Inzerce -

Matija Schellander: Sum šum The Manual

Matija Schellander: Sum šum

The Manual (themanual.co.kr)

 

O basistovi a hráči na syntezátory Matijovi Schellanderovi (1981) tu nedávno byla řeč ve spojitosti s albem dua Rdeča Raketa a jeho sólový projekt Sum šum, vydaný na seoulské značce Manual, patří v podstatě do stejného ranku jako zmíněné Wir werden. Možná, že suma šumů, které prosvišťují tímto meteorologicko-laboratorním, nivočivě ohlušivým a seismicky téměř nedohledatelným elaborátem, v některých případech promiskuitní curriculum vzruchů dua dokonce předčí. Matija Schellinger, který značně mírumilovněji v letech 2005 až 2006 spolupracoval se souborem Jazzwerkstatt Wien, byl neustále po boku Maji Osojnik a hraje s Metalycée a Low Frequency Orchestra, ale stává po boku i takových experimentátorů, jako je Franz Hautzinger, uvádí v rozmezí své inspirace Bradburyho a Orwella a jejich pableskování tady můžeme vycítit. Vydává tu počet za léta 2009 až 2011 a toto sumírování je nervně rabijátské, bobtnavě rozvichřované, hovořivě podrážděné, až žvanivě úskočné, jeho rolující meluzínčení míchá těžkotonážnost s bublající vodospádností, je harašivé, až granátovně vybuchující.

Schellander mi připadá jako harcovník s kolty proklatě nízko a dokáže se s nimi co chvíli vytasit, jeho mašinistní perpetummobilové pokusnictví ústí většinou do protikladné zuřivosti, ale existují tu i mezistupně od vypiplaného šelmování přes rapotivé kulisáctví či zlomkrkové střečkování po smýčivé rozlaďování. Hned název první skladby napovídá, oč mu půjde: Danger Field. Po tomto drhnoucím parketu se pohybuje, nastřeluje své cíl, rouhavě reptá. Zadrónovaná raubířina? Snad, ale v těch sedmi do mrtě vyždímaných opusech osvědčuje značnou dávku varovné útočnosti, nešolíchavé operativnosti a dráždivé zvukomalebnosti, že mu volky nevolky nasloucháme. A dokonce si to i občas vychutnáváme.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!