- Inzerce -

Meredith Monk: Songs of Ascension

ECM (www.ecmrecords.com)

Distribuce: 2HP (www.arta.cz)

 

Meredith Monk vzešla z prostředí avantgardního umění, ale její hudba často připomíná dětské popěvky a ukolébavky. Již nějakých čtyřicet let rozvíjí svůj styl, až by se mohlo zdát, že celou tu dobu dělá totéž. Kde je hranice mezi tvůrčím ustrnutím a plynule se vyvíjejícím, vyhraněně osobním stylem? Na nejnovější desce slyšíme to, co znělo vlastně na všech nahrávkách předešlých: zpěv bez textu, pohrávající si s abstraktními fonémy, nejrůznější nezvyklé vokální techniky a perfektní souhra pěveckého týmu kolem autorky. A co je u Meredith Monk nového? Po zvukové stránce jde o podstatně barevnější kompozici, kde jsou hudební nástroje postaveny do pozice rovnocenných partnerů lidských hlasů. Smyčcové kvarteto, basklarinet, směs cinkajících a chrastících perkusí nebo takzvaný šruti box, zařízení příbuzné harmoniu, soustava měchů rozeznívajících prodlevu dvou tónů, která se používá jako doprovod v indické hudbě. Pestřejší je tato hudba i v jiném smyslu, protože zde narazíme na polohy, které se v arzenálu Meredith Monk příliš nevyskytovaly: extatičnost se tu střídá se smutkem a některá místa působí až agresivně, třeba když v části Burn hlasy kloužou v glisandech nahoru a dolu v těsných souzvucích, z nichž po chvíli bolí uši. Hned v následující Strand (inner psalm) z hustě propletených hlasů vzniká naopak velejemný souzvuk připomínající Ligetiho hudbu znějící v Kubrickově Vesmírné odysei. Meredith Monk se tentokrát trochu upozaďuje jako sólistka a klade větší důraz na sborové a ansámblové pasáže; vedle svého stabilního ansámblu přizvala i velký sbor. Pasáže smyčců občas připomenou počátky amerického minimalismu, dokáží se však rozjet i mnohem expresivněji. Nápadná je naprostá absence klavíru, což je dáno tím, že cyklus Songs of Ascension vznikl původně pro specifický prostor, který navrhla výtvarnice Ann Hamilotn a který měl podobu věže se dvěma spirálovými schodišti, na nichž se účinkující pohybovali. Použitelné byly tedy jen ty nástroje, které bylo možné nosit po schodech. Jako celek je deska vnitřně propojenější než její předchůdkyně. Jednotlivé části a myšlenky se v různě pozměněných podobách vracejí a vytvářejí solidní kostru. Skrze ni dospějeme na konci CD nejprve k delšímu sólu samotné autorky a poté k monumentálnímu závěru s několika prolínajícími se sbory. Meredith Monk natočila album, které je v její kariéře nejspíš nejemotivnější a chce si říci i nejlepší, aniž by se tím shazovaly kvality předchozích desek. Dokázala se opět někam posunout.


Nejde jen o talent, ale hlavně o podmínky

S Barborou Vackovou Gillies o ženách skladatelkách.

Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.