Masami Akitu alias Merzbow není třeba nikomu představovat. Jeho impozantní dílo od poloviny 80. let do současnosti čítá více než 400 alb. V minulosti byli příznivci japonského noisemakera každoročně zavalováni desítkami novinek (mezi největší porce patřil komplet s padesáti disky zvaný Merzbox, vydaný před patnácti lety na australském labelu Extreme, a z posledních pěti let třináctidisk Japanese Birds, dvanáctidisk Merzbient, desetidisk Merzphysics, desetidisk Merzmorphosis či desetidisk Selected Studio Sessions Masami Akity a Kiyoshi Mizutani). V letošním roce se každoroční příliv zastavil. Příčinu neznám, ale faktem zůstává, že od začátku roku vyšly pouze tři nové tituly, o nichž bych se s vámi chtěl podělit.
Kromě svých sólových alb Merzbow již v rané fázi své tvorby – většinou na dálku a korespondenčním způsobem – spolupracoval s řadou různých tvůrců. Dříve se jednalo většinou o autory z noisové oblasti (L’Eponge Synthetique, John Hudak, Kapotte Muziek, Emil Beaulieau, Achim Wollscheid, Masonna, Tetsuo Furudate, čeští Napalmed), ale později vznikaly společné projekty napříč různými žánry. Některé z nich snesou nejpřísnější kritéria, přinesly úžasný výsledek a byly přínosem pro posluchače i samotné protagonisty –spolupráce Merzbow se zakladatelem Throbbing Gristle a Psychic TV Genesis P-Orridgem na albu A Perfect Pain, subtilní studiové album Keio Line s francouzským kytarovým mágem Richardem Pinhasem, které vyvrcholilo sérií živých vystoupení a jejich záznamem na albu Rhizome, kdy Merzbow hravě dokázal ovládnout a zmírnit svoji agresivitu, jakož i překvapivá spolupráce s japonským alternativním souborem Vampillia na albu Vampillia presents Alchemic Heart (spolu s Boredoms, Jarboe a Inswarm). Proč tento dlouhý úvod? Z posledních tří novinek Merzbow se právě u dvou jedná o kooperace, přičemž jedna z nich je příkladem zdařilého a fungujícího alba a druhá budí rozpaky.
Jako první vyšlo letos v březnu společné album kvarteta slavných hudebních postav – švédského saxofonisty Matse Gustafssona, maďarského bubeníka Balázse Pándiho, zakladatelele Sonic Youth Thurstona Moora a Merzbow. Spolupráce Merzbow s Gustafssonem a Moorem započala již v roce 2008 na živém albu Sonic Youth Andre Sider af Sonic Youth v sérii SYR. V roce 2013 se spolupracovali Merzbow, Gustafsson a Pándi na albu Cuts, aby se letos všichni čtyři setkali na společném studiovém albu Cuts of Guilt, Cuts Deeper. Album obsahuje čtyři cca dvacetiminutové tracky, první z nich nazvaný Replaced By Shame – Only Two Left začíná symbolicky nádechem a výrazným příspěvkem Gustafssona, do něhož později nenásilně vplouvá Merzbowův digitální noise a Pándiho ďábelsky rychlé bicí a v druhé polovině čím dál slyšitelnější Moorova kytara. V druhém tracku Divided By Steel. Falling Gracefully. prokazuje svoje mistrovství Pándi, jehož polyrytmické bicí tvoří osu celé skladby. Výsledkem je velmi intenzivní a hlučná, permanentně se proměňující skladba, z níž se vynořují a opět mizí nástupy všech čtyř protagonistů. Třetí track nazvaný Too Late, Too Sharp – It Is Over je vystavěn téměř z ticha a na ploše jedenadvaceti minut dosahuje svého vrcholu cca ve dvou třetinách stopáže, aby poté dospěl do poklidného závěru. Zde lze velmi čitelně slyšet, jakým způsobem a které z uvedených nástrojů jednotliví členové tohoto kvarteta používají (kromě kytary a bicích též noise a power electronics, jak uvádí úsporný booklet). V závěrečné skladbě All His Teeth In Hand, Asking Her Once More lze opět slyšet všechny hráče naplno a najednou, dominuje Gustafsson se saxofonem. Dva jednoznačné vrcholy alba uslyšíme na samotném začátku a poté v jeho závěru – není to náhoda, že v obou těchto pasážích nade všemi ční Gustafssonův saxofon skvěle doplněný intenzivní hlukovou elektronikou Merzbow, přesnými bicími Pándiho a nenápadně pestrou Moorovou kytarou. Po většinu času však Gustafsson jako správný experimentátor, který se nikdy nespokojí s tím, čeho již dosáhl, používá tzv. power electronics, poněkud splývající s elektronicky modulovanou kytarou Moorovou a hlukovými vstupy Merzbow. Celá nahrávka oplývá neskutečnou energií, sólo střídá sólo, hlukové vrstvy elektroniky občas překrývají vše ostatní, aby vzápětí opět daly vyznít detailu, který se následně opět rychle vytratí pod přívaly dalších agresivních zvuků. Album chvílemi svojí strukturou připomíná free jazzovou improvizaci – jen s poněkud pozměněným instrumentáriem.
Společnému vinylu Merzbow a leadera Xiu Xiu Jamie Safta nazvanému Merxiu (podobně jako přesmyčky jiných názvů alb Merzbow – Merzphysics, Merzmorphosis, Mer Mar), který vyšel u kanadského labelu Kingfisher Bluez, rovněž předcházela spolupráce v minulosti. V roce 2006 spolu Jamie Saft a Merzbow natočili nápadité album Merzdub, které – jak již název napovídá – útočilo na posluchače nejen hlukovou elektronikou (tentokrát spíše ve své jemnější podobě, jak to občas Merzbow umí), nýbrž i jemně zkreslenými dubovými rytmy. V letošní novince však Merzbow odhodil svůj jemnocit a pokusil se při spolupráci, údajně probíhající na dálku po e-mailu a s pomocí jazykového překladače, naplno využít svých hlukových variací, podložených monotónní elektronickou vrstvou Jamieho Safta. Výsledkem je však poměrně nesourodý celek, v němž nejen že nejsou slyšet charakteristické experimentální postupy Xiu Xiu, ale i hluková sekvence Merzbow postrádá svoji obvyklou razantnost. Spolupráce dvou postav z různého hudebního prostředí nemusí vždy nutně vést k zajímavému výsledku – na tomto faktu nic nemění ani o poznání temněji laděná druhá strana vinylu.
Posledním z trojice je album Wildwood z července letošního roku vycházející na disku u Dirter Promotion. Téměř pětašedesát minut je pojmenováno souhrnně Kuma No Mori a rozděleno do čtyř skladeb s podtituly Moon, Night, Winter a Guitar. Tepavý rytmus prvního tracku s hlukovým backgroundem přinášejícím až téměř psychedelický zážitek, hutné analogové a digitální hlukové předivo druhého tracku, agresivní sound třetího tracku a volně plynoucí noise čtvrtého tracku bez jakékoliv čitelnější struktury či rytmu, to vše posloucháno na maximální hlasitost přináší intenzivní zážitek, zvukově velmi typický pro nahrávky Merzbow posledních deseti let. Jako již poněkolikáté v minulosti je v pozadí vydaného alba ekologický aktivismus Merzbow, symbolizovaný tematickým obalem alba. Tentokrát je adresátem nezištné podpory Wildwood Trust a jím zachránění dva euroasijští medvědi hnědí.
Merzbow, Mats Gustafsson, Balász Pandi, Thurston Moore: Cuts of Guilt, Cuts Deeper
RareNoiseRecords (https://www.rarenoiserecords.com)
Merzbow & Xiu Xiu: Merzxiu
Kingfisher Bluez (https://kingfisherbluez.bandcamp.com)
Merzbow: Wildwood
Dirter Promotions (https://www.dirterpromotions.com)