Michael Edwards: for rei as a doe
Aural Terrains (https://www.auralterrains.com)
Při poslechu této komorní elektro-akustické kompozice se mi v hlavě sešlo tolik odlišných informací a dojmů, že se mi je vlastně těžko skládá v nějaký celkový význam. Pokusím se je tedy prezentovat postupně a rozhodnutí o jejich relevanci budu muset ponechat na čtenáři – posluchači.
Michael Edwards tuto kompozici postavil na různých spontánních nápadech i na rozličných matematických posloupnostech a variacích. Máme tu klavírní part a z něho částečně vycházející part elektronický. O něčem v elektronice rozhoduje dualita pravé a levé ruky, o něčem rozhoduje témbrové kvality souzvuků, jinde něco naplánují prvočísla a Fibonacciho posloupnost. Partituru, audioukázku a všechny informace o skladbě i o jejích provedeních lze najít zde.
Celkovou meditativnost autor uvádí jako jeden z prvotních záměrů a odrážejí se tu tedy i jeho zkušenosti s buddhistickou meditací vippassaná. Skladbu lze v klidu poslouchat jako témbrově pestrou klavírní meditaci podpořenou elektronickým processingem a efektováním, jako krásně nekýčovitou ambientně-klavírní strukturu. Nabízí tak velice příjemnou čtyřicetiminutovku konstantního a zároveň neperiodického zvukového dění, pokud ovšem posluchač nezačne pátrat dále.
Název vychází z toho, že skladba byla původně tvořena pro klavíristku Rei Nakamuru (na tomto CD hraje Rakušanka Karin Schistek). Spojení jména klavíristky s přirovnáním k lani zní velmi poeticky, pokud ovšem neznáte anglické slovo “doe” také jako slangové označení pro hospitalizovaného člověka, u něhož se zatím nepodařilo zjistit totožnost. Také jde samozřejmě o to, že název skrývá solmizační slabiky re a do, a těmito tóny zahranými na klavírních strunách dlouze pomocí elektromagnetického smyčce e-bow celá skladba pochopitelně končí.
Tuto kompozici mám v plánu ponechat si jako rébus, ke kterému se čas od času vrátím a budu v něm nadále hledat další souvislosti. Kde všude je uplatněn princip přechodu mezi re a do, mezi konkrétní identitou a ztracenou existencí, mezi konkrétním úhozem živého klavíristy a matematickými konstantami předdefinované situace? Bude to možná delší luštění. Děkuji za další brouky v hlavě.