- Inzerce -

Michael Edwards: for rei as a doe

Michael Edwards: for rei as a doe

Aural Terrains (https://www.auralterrains.com)

 

Při poslechu této komorní elektro-akustické kompozice se mi v hlavě sešlo tolik odlišných informací a dojmů, že se mi je vlastně těžko skládá v nějaký celkový význam. Pokusím se je tedy prezentovat postupně a rozhodnutí o jejich relevanci budu muset ponechat na čtenáři – posluchači.

Michael Edwards tuto kompozici postavil na různých spontánních nápadech i na rozličných matematických posloupnostech a variacích. Máme tu klavírní part a z něho částečně vycházející part elektronický. O něčem v elektronice rozhoduje dualita pravé a levé ruky, o něčem rozhoduje témbrové kvality souzvuků, jinde něco naplánují prvočísla a Fibonacciho posloupnost. Partituru, audioukázku a všechny informace o skladbě i o jejích provedeních lze najít zde.

Celkovou meditativnost autor uvádí jako jeden z prvotních záměrů a odrážejí se tu tedy i jeho zkušenosti s buddhistickou meditací vippassaná. Skladbu lze v klidu poslouchat jako témbrově pestrou klavírní meditaci podpořenou elektronickým processingem a efektováním, jako krásně nekýčovitou ambientně-klavírní strukturu. Nabízí tak velice příjemnou čtyřicetiminutovku konstantního a zároveň neperiodického zvukového dění, pokud ovšem posluchač nezačne pátrat dále.

Název vychází z toho, že skladba byla původně tvořena pro klavíristku Rei Nakamuru (na tomto CD hraje Rakušanka Karin Schistek). Spojení jména klavíristky s přirovnáním k lani zní velmi poeticky, pokud ovšem neznáte anglické slovo “doe” také jako slangové označení pro hospitalizovaného člověka, u něhož se zatím nepodařilo zjistit totožnost. Také jde samozřejmě o to, že název skrývá solmizační slabiky re a do, a těmito tóny zahranými na klavírních strunách dlouze pomocí elektromagnetického smyčce e-bow celá skladba pochopitelně končí.

Tuto kompozici mám v plánu ponechat si jako rébus, ke kterému se čas od času vrátím a budu v něm nadále hledat další souvislosti. Kde všude je uplatněn princip přechodu mezi re a do, mezi konkrétní identitou a ztracenou existencí, mezi konkrétním úhozem živého klavíristy a matematickými konstantami předdefinované situace? Bude to možná delší luštění. Děkuji za další brouky v hlavě.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.