- Inzerce -

Michael ZT Rose: Phantasmagoria

ArpaViva Recordings je label, který v roce 2003 založila v Los Angeles americká skladatelka a harfistka srbského původu Victoria Jordanova. Věnuje se nahrávání a vydávání soudobé hudby, filmů, mediálních děl a publikací, reflektující estetiku, kulturu, technologie a vůbec ducha 21.století. Jedním z posledních, a vskutku pozoruhodných vydavatelských počinů, je debutové album šestadvacetiletého umělce Michaela ZT Rose, jež se zove Phantasmagoria.

Michael Zachary Thompson Rose, jak zní celé jeho jméno, se narodil v Bostonu a vyrůstal v jeho okrajové části Cambridge. Zde vystudoval architekturu. Je také vizuálním umělcem, studia malby absolvoval v roce 2013 na Rhode Island School of Design. Ve dvaceti musel po operaci slepého střeva nějaký čas trávit v posteli a tehdy začal na počítači jako autodidakt tvořit hudbu. Stal se hudbou přímo posedlý. Zpočátku ho zajímaly syntetické zvuky, pak ale začal hrát na klavír. Ten mu připadal nejvhodnější svým jednodušším zvukem, neboť se tak mohl více soustředit na formu, která se hodně vzdaluje melodické bázi klasické kompozice. Počítač ale používá nadále, je to v podstatě finální nástroj. Rose se nechává inspirovat také kvantovou fyzikou, zvláště dualitou částic a vlněním. Jeho kompozice tvoří často pouze tóny, jež se na posluchače hrnou, přičemž se vrství na sebe, překrývají se či naopak rozpadají. Pomocí PC je často podrobuje elektromagnetické spektrální analýze, takže zvuková masa občas připomíná roj podivně zmutovaných tónů. Zároveň tak formálně odráží, jak sám říká, posedlost minimalismem, kterým reaguje na nekonečnou řadu ataků nejrůznějších stimulací a nadměrnou hustotu informací všude vůkol. V Roseově hudbě se odráží vliv Cage, Rileyho, Reicha a Glasse, stejně tak staré cembalové hudby Scarlattiho a Geminianiho. Hodně je též ovlivněn výtvarným uměním, převážně abstraktním expresionismem (Pollock, de Kooning) a automatickou kresbou (Arshile Gorky).

Rose vůbec rád svou tvorbu rozebírá ze všech možných úhlů a stran, ale jak působí samotná hudba? Potřebuje svůj čas; vyžaduje, aby se posluchač cele ponořil do kaskádovitě plynoucí hudby bez předělů (až na jedinou výjimku, kdy nechá hrát několik sekund ticho). Na ploše 45 minut se v patnácti úsecích doslova valí klavírní tóny v mnohdy bleskurychlých bězích, jejichž hnacím motorem je jakýsi minimalistický automatismus. Prvních pět tracků se toho zdánlivě moc proměnlivého neděje, ale v okamžiku, kdy se stačí posluchač naladit a hlavně sladit s nemilosrdně plynoucí hudbou, pochopí, že na stejné bázi, jako je tvořena každá skladbička, je vystavěno album jako celek. A pak už je to ta nejšťavnatější pastva pro uši! Rose dokáže tónový proud ozvláštňovat nečekanými harmoniemi (Set One, S Phase), překvapivými zásahy do struktury i textury (Post Cloud, Tuning Fork), barokními sazbami (Unnamed), dramatickými expresemi melodických náznaků (Expanding Chords, Selections, Butterflies on the Plateau with Bison), elektronickými zásahy, jež způsobují fázové posuny tónů či naopak jejich zadrhávání (což se děje téměř ve všech skladbách, ale nejmarkantněji se to projevuje v San Miguel, zároveň nejdelším tracku alba – 6:30) a v neposlední řadě ambientní zvukomalebností, umocněnou zromantizovaným vokálem v závěrečné In Waves…

Ukázky lze vyslechnout například zde: https://arpaviva.org/arpaviva_content/PHANTASMAGORIA.html

 

Michael ZT Rose: Phantasmagoria

ArpaViva Recordings (https://www.arpaviva.org)

 


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.