- Inzerce -

Milan Guštar: Jde to i s gumou

 Také jste si jako malí brnkali na napnutou gumičku? V roce 1985 s na to vzpomněl i Alun Ashworth-Jones, výrobce piezoelektrických snímačů pro kytary. Zkusil nahradit kovové či nylonové struny gumovými a zjistil, že vydávají výrazně hlubší tóny. Společně s kytarářem Nigelem Thornborym vyrobili prototyp basového nástroje, který předvedli na výstavě Barbican Guitar Exhibition v Londýně. Nová baskytara dostala jméno Ashbory, odvozené z příjmení obou tvůrců, a Thornbory začal vyrábět první nástroje na objednávku.

 Baskytary Ashbory si povšiml Chris Martin a objednal několik prototypů pro svou Martin Guitar Company. Další jednání s firmou Martin se protahovala ale o basu mezitím projevila zájem firma Guild z Westerly na Rhode Islandu. Model Guild Ashbory byl představen na veletrhu NAMM v  Aneheimu v Kalifornii v roce 1987. Nástroj má menzuru 18″, krk i malé tělo jsou vyrobeny z jednoho kusu dřeva. Pražce jsou na hmatníku pouze natištěné pro snazší orientaci. Struny jsou z trvanlivé silikonové gumy a  mají velmi malý tah, díky tomu není potřebná kovová výztuha krku. Snímač je piezoelektrický a je umístěn v kobylce. Elektronika umožňuje přepínání mezi aktivním a pasivním módem. Váha je jen necelého 1,5 kg. Mezi roky 1987 a 1989 firma Guild několikrát změnila majitele a v roce 1989 byla výroba bas Guild Ashbory ukončena.

Na konci 80. let Ashworth s Thornborym vyrobili Ashbory Mark II. Nová verze má hranaté tělo, menzura byla zvětšena na 22″, struny byly nahrazeny silnějšími, nová je i ladicí mechanika. Nástroj představili ve Frankfurtu v roce 1990 a v následujících letech jej samostatně vyráběli v několika modifikacích.

V listopadu 1995 firmu Guild Guitars koupila společnost Fender Musical Instrument Corporation a na konci 90. let začala v Koreji vyrábět model DeArmond Ashbory. Nástroj se objevil v roce 1999 na veletrhu NAMM v  Nashville Tennessee. Podobá se verzi vyráběné firmou Guild. Má opět menzuru 18″, konstrukce však byla celkově zdokonalena, jsou použity kvalitnější snímače, mechanika i elektronika. Na konci roku 2002 bylo z  názvu vypuštěno označení DeArmond, nástroj se nadále vyrábí pod názvem Fender Ashbory Bass.

Zvuk Ashbory je mezi zvukem kontrabasu a basové kytary. Krátký krk umožňuje rukou obsáhnout velký rozsah a dovoluje rychlou hru. Ashbory Bass používají např. Jack Bruce, Pino Palladino, Tom Hamilton, Tony Levin, Billy Sheehan, Guy Pratt, Peter Gabriel nebo David Gilmour.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.