- Inzerce -

Milan Guštar: Pikasso (Monster 2)

Nejen ve světě elektrických kytar vznikají monstra (o nich na našich stránkách více zde). V roce 1984 požádal americký kytarista Pat Metheny kanadskou kytarářku Lindu Manzer, aby pro něho navrhla a postavila kytaru s co největším počtem strun. Po tisíci hodinách práce vznikl za dva roky nástroj nazvaný Pikasso.

Elektroakustická kytara má celkem 42 strun, čtyři krky a dva ozvučné otvory. Boky a zadní deska jsou z palisandru, přední deska je smrková. Krky jsou mahagonové, hmatníky a kobylky ebenové. Spodní část nástroje je širší než horní, přední deska je proto mírně skloněná směrem k hráči, což usnadňuje přístup ke strunám a hru. Kytara váží 6,7 kg. Ve spodní části lubů jsou mosazné příchytky pro umístění nástroje na stojan. Kytara je osazena piezoelektrickými snímači, které navrhl a instaloval Mark Herbert z Bostonu. Hlavní šestistrunná sekce má pro každou strunu samostatný snímač, umožňující nástroj použít ve spojení s kytarovým syntetizérem nebo MIDI převodníkem. Pat Metheny tuto možnost využívá ke spouštění zvuků ze svého Synclavieru.

V roce 1992 postavila Linda Manzer pod názvem Pikasso II čistě akustickou verzi nástroje pro známého sběratele kytar Scotta Chineryho.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.