- Inzerce -

Milan Guštar: Taurus

Přehlídka basových elektronických a elektromechanických nástrojů dnes pokračuje nejznámějším basovým syntetizérem, kterým je bezpochyby Moog Taurus. Na rozdíl od většiny ostatních basových klávesových nástrojů má namísto obvyklé klaviatury klaviaturu pedálovou, hraje se na něj tedy nohama.

Taurus byl vyvinut ve firmě Moog Music v první polovině 70. let jako součást chystaného systému Constellation, který měl kromě basového nástroje obsahovat ještě polyfonní syntetizér Apollo a monofonní syntetizér Lyra. Před dokončením však byl vývoj systému zastaven, syntetizér Apollo se stal předlohou pro Polymoog, výsledky vývojových prací na syntetizéru Lyra posloužily při vývoji Micromoogu a Multimoogu a basový Taurus se v roce 1975 začal prodávat samostatně.

Skříň je uzpůsobena k umístění na podlahu, ovládací prvky jsou na šikmém horním panelu. Pedálová klaviatura má rozsah 13 tónů. Syntetizér je monofonní a je tvořen dvojicí VCO, jedním VCF a jedním VCA. Oscilátory VCO produkují pilový a obdélníkový průběh, filtr VCF je tradiční Moog-LPF. VCA a VCF se řídí jednoduchými generátory obálky. Dvěma posuvnými ovladači lze nohou ovládat naladění filtru a hlasitost. Trojice nožních spínačů ovládá portamento, doznívání a oktávovou transpozici. Další tlačítka, také ovládaná nohou, přepínají tři přednastavené zvukové barvy Tuba, Bass a Taurus. Při sepnutí tlačítka Variable lze parametry syntetizéru volně nastavit. Ovládací prvky pro jejich řízení jsou zapuštěny v prohlubni chráněné víčkem.

Na počátku 80. let se začal vyrábět Taurus II. Má novou skříň bez ovládacích prvků, rozsah klaviatury byl zvětšen na 18 tónů. Ovládací prvky jsou umístěné ve skříňce na stojanu a byly doplněny o kolečka Modulation a Pitch-bend. Elektronické obvody syntetizéru Taurus II jsou prakticky shodné s obvody syntetizéru Moog Rogue.

V současnosti se vyrábí digitálně řízený Taurus III, vycházející z modelu I a doplněný o rychlostně citlivé klávesy, další zvukové barvy, arpeggiator, LFO, MIDI a další funkce.

Moog Taurus používali např. Pink Floyd, Genesis, Yes, Def Leppard, Police, Styx, Rush, ELO, U2, UFO, John Paul Jones, Yngwie Malmsteen nebo Jean-Michel Jarre.


faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!

Zkouška sirén: Amelia

Laurie Anderson v kokpitu s brněnskou filharmonií.