- Inzerce -

Misha Mullov-Abbado: New Ansonia

28.srpna vydal na britském labelu Edition Records své debutové album kontrabasista a skladatel Misha Mullov-Abbado, syn italského dirigenta Claudia Abbada a ruské houslistky Viktorie Mullové. Album New Ansonia natočil s vlastním kvintetem, složeným z mladých talentů londýnské jazzové scény.

Misha Mullov-Abbado absolvoval studia hudby a kompozice v Cambridge u Robina Hollowaye a Jeremyho Thurlowa. Svůj jazzový kvintet pak založil již při stipendijním studiu na Royal Academy Of Music. Jako interpret a skladatel se také věnuje klasické hudbě; jeho kompozice hrají takové soubory, jako Hermes Experiment či Sinfonia D´Amici v prestižních koncertních sálech včetně Royal Albert Hall. Skladbu Clarinet Concerto premiéroval nedávno znamenitý klarinetista Joseph Shiner. Založil také nový londýnský soubor Patchwork Jazz Orchestra, hrající originální repertoár na pomezí jazzu a soudobé vážné hudby.

Abbadův kvintet vedle leadera (kontrabasisty a autora skladeb) tvoří altsaxofonista Matthew Herd, trombonista Tom Green, pianista Jacob Collier a bubeník Scott Chapman. Devět tracků buduje jakýsi dynamický a zároveň emoční oblouk alba, jež vás tak nenechá vydechnout a neustále překvapuje neočekávanými inspiracemi a odkazy. Tu na hardbopové věrozvěsty Jazz Messengers (Lock, Stock & Shuffle), onde na skandinávský jazz (úvodní Circle Song) či na pop-jazz, který do sebe dokáže vstřebat fusion i funk (titulní New Ansonia). Ovšem Abbado jde ve svém pojetí jazzu ještě dál (a zároveň hlouběji, což nebývá tak časté). V kompozici Real Eyes Realise Real Lies posiluje dechovou sekci hostující trumpetista James Davison a umocňuje tak složité propletence jednotlivých hlasů v duchu soudobé hudby, které nakonec vyústí v expresionisticky barevný souzvuk; pianista zde ve svém sóle balancuje někde mezi McCoy Tynerem a Chopinem. Skladba Satan Oscillate My Metallic Sonatas evokuje Zappu s Boulezem nejen názvem; kontrapunktické střety, drsná zvuková hmota i zastřenost zároveň, v půli free-jazzová plocha, poté barevná lyrika a značně rozvolněná prokomponovanost, jíž náhle prostoupí badalamentiovská elektrická kytara hostujícího Nicka Goodwina a závěrečná gradace až k čemusi, co evokuje směs gospelu a extatického poblouznění. V Ode To King Michael zase Abbado fúzuje jižanský brass band s free-jazzem a bopem, aby vás zarazil noisově zkreslený zvuk zvonů v závěru skladby. Ten se přeleje do dalšího tracku, do Heal Me On This Cloudy Day, do jímavého smutku ze smrti Abbadova otce (zemřel v lednu loňského roku), zbarveného smyčcovými plochami a podkresy hostující houslistky (jeho matky) a violoncellisty Matthewa Barleye. Poté následuje jediná coververze na albu, slavný pop-jazzový hit September z repertoáru Earth, Wind & Fire; groovy a dechové sazby jsou tady ostré jako žiletky, ovšem postupně rozvolněné do free-jazzového, neklidného toku. Abbado navíc vystřihne nejvirtuóznější a zároveň nejvypjatější kontrabasové sólo z celého alba. Finální (a nejdelší – 10:44) kompozice Just Another Love Song pak představuje skutečnou oslavu lásky, milostný hymnus; jenže pod tou instrumentální ukázněností a zvukomalbou cítíte potlačovanou živočišnost, jen jen vybuchnout!

Vskutku vydařený debut…  

 

Misha Mullov-Abbado: New Ansonia

Edition Records (https://editionrecords.com)

 


Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.