- Inzerce -

MMM Quartet: Live at the Metz´ Arsenal

MMM Quartet: Live at the Metz´ Arsenal

Leo Records (www.leorecords.com)

 

Zkratka v názvu kvartetu má údajně dvojí vysvětlení – jednak to může být Ma Ma Mia nebo MillsMusicMafia. To první by mohlo být označením reakce posluchačů, kteří nejsou na podobný druh improvizace zvyklí, to druhé pak jasně odkazuje na to, že jádro této superskupiny vzniklo z profesorů americké prestižní hudební školy Mills College v Oaklandu v Kalifornii. Iniciátorkou celého projektu byla první dáma francouzského kontrabasu Joelle Léandre, která nejdříve oslovila pianistu a elektronika Alvina Currana, jenž má mimo jiné zkušenosti s veledlouhými minimalistickými skladbami, a kytaristu Freda Frithe, jehož záběr skutečně nezná mezí, a s nimi přenesla neopakovatelný svobomyslný duch Mills College na evropské koncerty. Pak ji ale napadlo, že by se vše dalo ještě něčím okořenit, a tak přizvala navíc německého saxofonistu Urse Leimgrubera, který má vzácný dar dodat jakémukoliv seskupení ty správné ornamenty. Výsledek jejich společného souznění byl zaznamenán na koncertu v lotrinském Metzu, městě k podobným eskapádám jako stvořeném. Album tvoří dvě části –  více než třičtvrtěhodinová koláž, kde se snoubí jazz s novou hudbou a kompoziční um se svobodnou improvizací a ještě mnoha dalšími, leckdy těžko pojmenovatelnými a identifikovatelnými ingrediencemi, a téměř sedmiminutová coda, či spíše přídavek pro jásající publikum.

MMM nepotřebují ke svému vyjádření slova a jejich opus nemá ani žádné jméno, přesto má jakýsi literární či spíše až dramatický charakter, kde se od expozice dostáváme přes kolizi a krizi ve zhruba pětadvacáté minutě k bouřlivé katastrofě, která se postupně rozvolňuje do výsledné mnohavrstevné katarze. Jsou tu momenty ladu i neladu, zneklidňující i povznášející, hravé i živelně filozofující. Každopádně to není okázalá přehlídka brilantních instrumentálních výkonů, ale naopak ponoření do samé prapodstaty hudby, která nepotřebuje žádná pravidla, ale především cit, vzájemné porozumění a touhu pronikat za hranice vědomí i podvědomí, a přesto je schopna oslovit. Ostatně hudební kritik Stuart Broomer třefně v bookletu připomíná, že přesně tohle je ten druh hudby, kde při opakovaném poslechu stále nacházíte a slyšíte něco nového. Možná to zdánlivě zní jako fráze. V tomto případě to ale není fráze ani náhodou.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.