- Inzerce -

Modern Art Orchestra plays the Music of Kristóf Bacsó: Circular

Modern Art Orchestra plays the Music of Kristóf Bacsó: Circular

Budapest Music Center Records (www.bmcrecords.hu)

 

Maďarský hudební skladatel, saxofonista a flétnista Kristóf Bacsó se v doprovodném textu k albu Circular vyznává, že většina ze sedmi skladeb, zde zveřejněných, vznikala za zvláštních okolností v jeho osobním životě. Jde především o trojdílný cyklus Lunar Dance, Too Many Questions a Child´s Space, který vznikl v roce 2011, kdy se mu narodili dva synové a zanedlouho na to zemřel jeho otec. Stal se ze syna otcem a tato proměna ho zasáhla a proměnila, přestože ve hře s vlastními dětmi se mohl k vlastnímu dětství opět přiblížit. A  právě po nedlouhém vstupu, evokujícím vzruch prostředí s dětskými hlasy, do něhož se nasouvá proslavnostněně impozantní hudba, náleží těm osudovým chvílím více než třicet minut, které mají svou přesvědčivou vehemenci i souběžnou soudržnost Modern Art Orchestru. Ten má skutečně úctyhodné obsazení: jeho dvaadvacet členů ovládne pole s velkokapelovým zvukem, soustředěným, neroztěkaným, rozvíjeným spíše v předem určeném pořádku nežli s nečekanou prodychtěností. Uvedu alespoň sólisty, protože jejich úloha tu není zanedbatelná. Je to především sám autor skladeb, většinou se sopránkou nebo s altkou, a dirigent orchestru Kornél Fekete-Kovács s trubkou a křídlovkou, klavírista Gábor Cseke, ale také tenorsaxofonista a flétnista János Avéd, kytarista Márton Fenyvesi, bubeník László Csízi a perkusista András Dés. Pro jejich výstupy dokáže orchestr ztišit, ať je v pozici tanečně rozvíravé nebo povlovnostně hřadující. Tyto proměny nálad s výtrysknými vrcholy a vtahujícími poklidnostmi mají sice své vnitřní napětí, připadá mi však, že vše se spíše solidně rozvíjí podle předem připraveného plánu, nic výrazněji nepřesahuje obvyklé aranže, nevybočuje z celkového zastřešení. Nečekejme tudíž výboje, natož nějakou krkolomnost, vše běží jaksi po rovině, bez strmostí či překážek. A právě v tom je zřejmě problém intimizující inspirace a zmermomocňujícího pojetí orchestru; proto blíže původnímu záměru jsou spíše potichlejší, dumavé pasáže, prolnuté trousivým klavírem, harmonizujícím saxofonem nebo průdernostní kytarou. Tak je tomu ostatně i v dalších skladbách, kde sice rozehřmívání orchestru opětovně nevybočí z obehrávaně notorizující výpovědi, kde zato oceníme nokturní perkusnění (Nocturno), kde ustálenou orchestrální rovinatost, byť rozpólovanou mezi zádumčivostí a vehemencí, překlene klavír do téměř-tajemnosti a téměř-potměšilosti a situaci zaplaťbámbu zexpresívní (Caffeine Express, ale ve skutečnosti má jít podle autora o prosté ranní vstávání). Závěr pak patří jazzujícímu folklórnu, a tudíž neobvykleji prokomponované, zvariovaně melodizující záležitosti.

Přemítám, kolik podílu na celkovém vyznění alba má skladatel, neuvedený aranžér (jehož „zásluhou“ mohla do některých pasáží vniknout obvyklá jazzově orchestrální klišátka), dirigent, sólisté (zasluhující uznání), orchestr jako celek. A co tedy převažuje. Možná, že vše vyžadovalo větší intimitu a rozvernější přístupy (což se nevylučuje, naopak). Ale i tak je výsledek – už jsem ten výraz použil – solidní, poslouchatelný, s velkokapelovou koncertantností. Rozhodně nezalitujete, že jste si kompakt poslechli, třebaže vám přitom asi na mysli vyvstanou uvedené otázky.


laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí