O programu Moravské filharmonie Brno a infuzi novější hudby do její dramaturgie jsme již psali. V sobotu začíná festival Moravský podzim, který rovněž spadá pod filharmonii a který také nabídne méně obvyklé zvuky. Letošní ročník má navíc podtitul „multimediální“. Toto slovo je sice v posledních letech trochu nadužívané, ale zdá se, že v Brně si ho dokážou obhájit.
Festival v sobotu zahájí „česká klasika“: Suk, Janáček, Dvořák, pak se ale věci rozjedou zajímavým směrem. Berlínský Armida Quartet zahraje vedle skvělých kusů Bartóka a Berga také „Ztracené modlitby“ Erkki-Svena Tüüra, dvanáct filharmonických violoncellistů provede Pärta, Gubajdulinu, Zámečníka nebo Franghiz Ali-Zadeh, a Tüürova 4. symfonie „Magma“ s bicistou Colinem Curriem festival uzavře. A ta multimedialita? Do ní zapadá třeba němý film český Batalion z roku 1927 s novou hudbou Kryštofa Mařatky, violoncellový videokoncert Up-Close holandského skladatele Michela van der Aa nebo Přesýpací hodiny, dílo skladatelky Justė Janulytė oscilující na pomezí koncertní performance a audiovizuální instalace vychází z představy souběžného spuštění několika přesýpacích hodin, což je vyjádřeno hudebně i vizuálně: violoncellisté jsou na pódiu umístěni do čtyř tylových válců, na které je v kombinaci se světelným designem projektován pohybující se abstraktní obraz. K přesahu mezi hudbou a divadlem zase dojde v hodinovém spektáklu Harlekýn Karlheinze Stockhausena, one man show klarinetisty Karla Dohnala.
Celý program festivalu najdete zde