- Inzerce -

Move D: Silent Orbiter

Move D: Silent Orbiter

…txt (https://www.txtrecordings.co.uk/)

 

Album Silent Orbiter věnoval David Moufang (alias Move D) svému mentorovi Petu Namlookovi, představuje po mnoha stránkách převratný posun v hudebním diskurzu druhé vlny ambientu a v jistém smyslu i překonání jejího iniciátora a hlavní postavy. Zádumčivou, široce zvukově rozprostřenou a nápaditou koláží zvuků dokázal Moufang dovést ambient daleko za hranici působivého intra nebo laciných zvukových efektů, které zpravidla v dnešních ambientních nahrávkách jen vyčkávají na nástup otrocky pravidelného beatu.

Moufang, jehož tvorba měla vždy blíž spíše ke konkrétní elektronice: trance, housu a chilloutu, na obalu cd přiznává, že ho samotného jeho čtyřiapadesátiminutový počin Silent Orbiter svou temností a vážností natolik zaskočil, že si sám nebyl jistý, kde se v něm inspirace vytvořit takovouto nahrávku vzala. Proto u sebe tuto skladbu také přechovával a vyčkával na vhodný moment k jejímu vydání, který se naskytl až rok po Namlookově smrti. Navzdory očekávané přehlídce analogových syntezátorů nás tedy po krátkém dronujícím začátku překvapivě osvěží vršící se noisové a glitchové motivy připomínající šustění větru nebo křupání sněhu pod nohama, za jejichž šramocení proběhne většina skladby. Jen mimořádně se skrz tuto hutnou zvukovou materii prodere jakýsi minimalistický repetitivní motiv nebo beat, který však okamžitě ustane. Lamající se hrany zvukových událostí, jež zprostředkovávají až téměř schizofrenní odcizení od reality posluchače nechávají levitovat na hranici absolutního nezájmu až nezúčastněnosti a zároveň ve stavu absolutního pohroužení do zvukové náplně skladby. Abstraktnost a neuchopitelnost nahrávky se nejintenzivněji manifestuje zejména v její mnohovrstvé, zvukově přesycené poloze, v níž se posluchač, ať už se snaží sebevíc, jen stěží dokáže zaměřit na jednotlivé zvukové události a tudíž ji rezignovaně nechává plynout.

Vzhledem k tomu, že toto album představuje jen jeden z řady počinů oslavujících tvůrčí osobnost Peta Namlooka, bylo vydáno v omezeném počtu 250 kusů a od svého vydání na začátku letošního roku je beznadějně vyprodané, nejspíš zapadne a zůstane nedoceněno. Pokud se k němu i tak dostanete (a vězte, že internet nabízí nepřeberné možnosti distribuce hudby), dopřeje vašim uším neopakovatelně intenzivní prožitek.


Dlouhé stíny, odcházející světlo a skicář nočních můr Davida Tibeta

Do Prahy se v listopadu vracejí Current 93. Po osmnácti letech vystoupí v kostele sv. Šimona a Judy.

Kytara řítící se z kopce

Marc Ribot hvězdou třídenního festivalu v Labské filharmonii.

Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.