- Inzerce -

Mulatu Astatke a Úžasné pásky z Afriky v Praze

Tento víkend, tedy 16. a 17. června proběhne na pražské Štvanici již patnáctý ročník festivalu Respect. V průběhu dvou dnů se představí řada hudebníků z Afriky, Asie i Evropy. Právě Afrika bude zastoupena zajímavými jmény, která tak trochu vybočují z běžné představy o náplni škatulky s nápisem world music.
Multiinstrumentalista Mulatu Astatke je považován za zakladatelskou osobnost etiopského jazzu, fenoménu unikátně spojujícího americký jazz a latinskoamerické perkuse s etiopskými rytmy a tamním polyfonickým myšlením. Hudbu studoval v šedesátých letech ve Spojených státech, po návratu do rodné země natočil několik zásadních alb s místními hudebníky.




Po nástupu vlády vojenské junty v polovině sedmdesátých let skončilo období rozkvětu ethio-jazzu a mnoho hudebníků odešlo do zahraničí.
V devadesátých letech se pak Mulatu Astatke znovu vrátil na výsluní a dostal se i do povědomí hudebníků mladších generací – také díky aktivitě vydavatelství Buda Musique, které začalo vydávat v reedicích nahrávky ze zlaté éry etiopského jazzu.
    
Awesome Tapes from Africa byl původně blog, na němž brooklynský etnomuzikolog Brian Shimkovitz dával k dispozici nahrávky, které objevil při svých cestách po Africe. Hudba určená pouze pro místní trh, šířená na kazetách, představovala skutečnou populární hudbu afrických zemí, neleštěnou západní studiovou technikou, ale také nedeformovanou falešnou představou idealizovaného afrického hudebníka, který hraje stejně jako jeho předkové před staletími. Na Awesome Tapes from Africa, které se proměnily v regulérní vydavatelství, lze slyšet třeba písně fotbalových fanoušků z Guiney nebo elektronickou dupárnu s akordeonem z Lesotha. Brian Shimkovitz bude jako DJ hrát z podobných zdrojů na jedné z afterparty festivalu Respect 16. 6. od 23:00 v Café Nona na Nové scéně Národního divadla.

 

Zde ukázka z produkce jednoho z umělců, které najdete na Awesome Tapes from Africa. Hudba začíná kolem šesté minuty. 





Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!