- Inzerce -

Mural: Tempera

Australský saxofonista a flétnista Jim Denley (velký článek o něm najdete v HV 5/2008, k němuž vyšla i Denleym sestavená kompilace nahrávek vydavatelství Splitrec) a norští hudebníci – kytarista Kim Myhr a perkusista Ingar Zach, kteří společně tvoří trio Mural, se představili v Komunikačním prostoru Školská 28 v Praze 11. října v sólových setech. To bylo bezesporu zajímavé pro zkoumání jejich technik, jež by si divák při společném hraní tak detailně nevychutnal. Jejich vzájemná interakce má ovšem zase pochopitelně další rozměr.

Mural debutovali v roce 2009 albem Nectars of Emegence nahraném v kostele poblíž města Molde a na svém kontě mají i dva koncertní záznamy z texaské Rothko Chapel (ten nejnovější vyšel nedávno pod názvem Tempo na Zachově labelu Sofa na 3DC a má stopáž přes tři hodiny). CDr Tempera vyšlo v limitovaném nákladu číslovaných šedesát kusů, je ovšem volně ke stažení. Bylo nahráno v říjnu 2011 v madridské zvukové laboratoři M.O.S. pod inženýrským dohledem Miguela Angela Tolosy, který je Zachovým dlouholetým spolupracovníkem (viz recenze na webu HV z 13. 4. 2015). Sakrální esprit se v něm však i přes „laboratorní prostředí“ nevytrácí. Je to sonická celebrace se širokou paletou zvukových odstínů, kde se vlastně také do značné míry můžete kochat jednotlivými party všech zúčastněných. Zároveň si nikdo nehraje na vlastním písečku a vše tvoří dokonalé soukolí. Každý rozvibrovaný tón, cinkot, dunění, vrznutí i profuk tu mají své místo. První část je pestřejší a mnohotvárnější, druhá část zase plyne pomaleji a má meditativnější charakter, což umocňují filigránské ztichlé pasáže, v nichž se dostáváme na dřeň věci. Vůbec to celé evokuje jakousi úvahu o času, který ubíhá v různých tempech, dokáže se téměř zastavit a znovu rozeběhnout a nakonec rozplynout sám v sobě. A název téhle seance je skutečně signifikantní. Je to vskutku dobře temperované album bez zbytečného lesku a s výraznými nesplývavými tóny, rozpuštěné v adekvátní emulzi.

 

Mural: Tempera

CON-V (www.con-v.org)

 


Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.

Hermovo ucho – Hudba v Plošinách

Kde končí refrén a kde začíná hudba? K dvojímu výročí Gillesa Deleuze.

Mýtus o alfalabuti

Kniha, kterou Nick Soulsby věnoval Michaelu Girovi a Swans, je mýtizující orální historií a přečíst si ji můžeme i v českém překladu.