- Inzerce -

Music From The Film: Vi Kommer Til A Fa Deg

Music From The Film: Vi Kommer Til A Fa Deg

Zeromoon (https://www.zeromoon.com)

 

Američané Gary Young a Arthur Harrison spolu v různých projektech zkoumají všeliké možnosti nestandardního zvukového projevu již po více než dvě dekády. Od roku 2007 pracují pod jménem Music From The Film a nyní pod ním vydali již páté album, na němž se duo rozšířilo navíc o bubeníka Kevina Buckholdta. Norský název Vi Kommer Til A Fa Deg znamená něco jako „chystáme se vás dostat“ a je nutno říci, že desce nebyl přisouzen s přehnanými ambicemi.

Tahle deska se umí posluchačovy pozornosti zmocnit již od úplného začátku. Minimalistické ostináto analogového syntezátoru tu napadají melodie akordeonu, další surovější elektronika, osamělé tóny zvonkohry a různé akustické perkusivní zvuky, které můžeme podle dalšího vývoje desky přisoudit právě Buckholdtovi. Nečekané a k našemu vnímání nečekaně invazivní zvukové kombinace však pokračují dál a můžeme se jen dohadovat, zda kapela své bizarní koláže vytvořila s nijak neomezovaným humorem či v nějakém freakoutovém vytržení, možné mrazení v zádech nám ale může napovědět, že až zde se může nacházet účinná obrana proti všeobecně diktovanému konformismu. V logice se jménem kapely bychom si mohli některé pasáže představit jako ty divnější zvukové útržky třeba z filmů Franka Zappy, bez této logiky se ale můžeme ocitnout kdekoli podle vlastní fantazie.

Všechny zvuky mají svůj rovnocenný prostor a každý mezi ostatními zaujímá sebejistou i překvapivou pozici zároveň. Například ve skladbě Cup se noisově expresivní elektronické fráze kříží s přímočarou (ne však zdivočelou) hrou na bicí, hlasovou deklamací různé nálady či intenzity, pobrukáváním baskytary a brnkáním na struny elektrické kytary někde za nultým pražcem, do toho si však bezstarostně hvízdá teremin. Takovéto několikaminutové pestré koláže ale mohou kdykoliv prostřídat také různé miniatury, jako např. Don’t Shoot The Theremin Player, jejíž zvukový průběh si můžeme podle názvu představit v různých podobách, ale pouze ta nejprimitivnější představa odpovídá skutečnosti. Nástrojový arzenál se s každou skladbou rozšiřuje, dojde na levné varhánky a další lo-fi elektroniku, cimbál nebo vokodéry přelaďované a jinak upravované vokály a jednou z mnoha hádanek může například zůstat, kde že je použit instrument nazvaný Sarah Palin.

Vše je tu radikální i hravé zároveň. Stylové souvislosti s touto nahrávkou si může každý posluchač najít po svém dle svých dosavadních zkušeností. Může to být klasický americký underground a noise, německý krautrock, nebo i leccos dalšího, jak si lze při poslechu nebo stažení zdarma ověřit přímo na stránkách netlabelu Zeromoon. Smyslu pro absurdní humor, kompoziční invenci i okouzlující zvukové estetice této kapely lze podlehnout velmi snadno.


Zkouška sirén – experimenty na ajmarský způsob

Cergio Prudencio a jeho divoký postkolonialismus

laug.sonoris chce hrát hudbu bez kompromisů

Zrodil se nový ansámbl pro českou a slovenskou soudobou hudbu.

Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.