- Inzerce -

MUSIC UNLIMITED XXVI

9.–11. listopadu, Alter Schl8hof, Wels, Rakousko

Vloni touhle dobou zažil hornorakouský Wels jeden z nejúspěšnějších ročníků festivalu Music Unlimited. Ročník, na kterém slavil své sedmdesátiny Peter Brötzmann, byl vyprodán několik měsíců předem a ano, ročník to byl hodně powerfreejazzový. Zažít deset koncertů této žijící legendy bylo pro některé návštěvníky až moc. Letos bude program opět o něco pestřejší, neb kuratelu převzal šéf festivalu Wolfgang Wasserbauer a jeho tým, tak jako vždy ob jeden rok, přesto však je program plný jmen, která z podia starých jatek dobře známe. Naštěstí ale nebudou chybět jména, která nejen ve Welsu, ale vůbec v Evropě není snadné zahlédnout (např. Tetsuya Umeda).

Mezi oblíbené hudebníky welského organizačního týmu patří bubeník Ches Smith, který z USA přicestuje spolu s Marcem Ribbotem a Shahzadem Ismailym v triu Ceramic Dog, jejichž koncert bude nedělní festivalovou tečkou. Týž den však Ches Smith bude k vidění ještě jednou, a to sice spolu s bubenickou legendou Hanem Benninkem, jejichž set jako hosté doplní kontrabasista Clayton Thomas (k vidění o dva týdny později na pražské Alternativě v projektu Thymolphtalein) a trumpetista Peter Evans. Ani tito dva hráči nevystoupí pouze jednou – Evans si opět (jako před třemi lety, kdy jejich vystoupení patřilo mezi vrcholy festivalu) zahraje s cellistkou Okkyung Lee, tentokrát ale navíc v triu s Evanem Parkerem (recenze jejich loňské desky The Bleeding edge viz https://touchingextremes.wordpress.com/2012/04/17/parker-lee-evans-the-bleeding-edge/).


 

 

Osobně se velmi těším na trio hráčů, bez kterých by tři scény improvizované, abstraktní či tzv. jiné hudby vypadaly rozhodně jinak: tu rakouskou reprezentuje Burkhard Stangl , britskou John Butcher a australskou Tony Buck.

 

 

Na co jsem ještě obzvlášť zvědavý, je trio Atmosphérique, v němž hraje u nás relativně známý francouzský klarinetista Xavier Charles, který zde však pomocí nízkofrekvenčního oscilátoru a všemožných objektů bude obsluhovat pouze vibrující reproduktory; zvukový tvůrce Tetsuya Umeda, kterého jsem viděl posledně (v duu s Charlesem) hrát na vařiče na rýži…; a do třetice manchesterský soundartista Lee Patterson. Ten, kdo proti analogové upřednostňuje digitální elektroniku, bude jistě zvědavý na dámské laptopové trio The Lappetites (Kaffe Mathews, Antye Greie aka AGF, Ryoko Akama).

 

Šestadvacátý ročník hostí téměř čtyřicet hudebníků a hudebnic (dobrou třetinu programu tvoří ženy), na programu nechybí výstava ani projekce, jakož ani vokální dílna Phila Mintona… prostě stále našlapané!

Podrobný program, včetně informací o ubytování, naleznete na www.musicunlimited.at.


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou. 

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!