Okkyung Lee tráví většinu času v New Yorku, spolupracuje se špičkou scény volné improvizace (John Butcher, Evan Parker, Christian Marclay, Ikue Mori aj.), vydává na Zornově Tzadiku, na londýnských Emanem či u Leo Records, vede workshopy, skládá a hodně cestuje. Také v Čechách jsme mohli korejskou violoncellistku zažít již několikrát a profilový článek na stránkách HV vyšel před dvěma roky.
Okkyung Lee se po dvou dekádách klasických studií vydala směrem k exploraci všemožných zvuků, pazvuků či hluků vydolovatelných na jejím nástroji, a tak není divu, že jako podtitul „svého“ ročníku zvolila „ten nejkrásnější hluk na zemi“. A ve výběru letošních účinkujících je zřejmé, že se tímto mottem řídila do důsledku. Z těch, kdo pracují naprosto svébytným způsobem s akustickými nástroji a různé (pa)zvuky umějí velmi dobře zhudebnit, zmíním kromě samotné kurátorky především dva, pro mě zcela zásadní umělce: jsou to trumpetista Axel Dörner a perkusionista Lê Quan Ninh.
První ze jmenovaných vystoupí hned v úvodním pátečním koncertě v kvartetu s Achimem Kaufmannem, Ursem Leimgruberem a Rogerem Turnerem.
Francouzský perkusionista s vietnamskými kořeny zahraje v neděli, a to sólově, což je v jeho případě vždy kromobyčejný zážitek.
Z elektroniků, kteří píšou dějiny experimentální hudby, se můžeme těšit na Thomase Lehna (vystoupí s neméně obdivovaným Marcusem Schmicklerem), v jehož rukou se stařičký analogový syntezátor EMS Synthi A stává ďábelským strojkem, u nějž si nejsme jistí, zda svého obsluhovatele posedl magickou mocí, nebo probíjí, každopádně pán i rab společně skýtají zážitek audiovizuální.
Stejně tak Jérôme Noetinger je díky nezaměnitelnému způsobu manipulace s magnetofonovými pásy a další analogovou elektronikou již dlouho považován za absolutní špičku ve svém oboru. Noetinger vystoupí se svým dnes již legendárním triem Cellule d´Intervention Metamkine, jež funguje přes pětadvacet let a patří mezi první uskupení používající živé 16mm filmové projekce tzv. expanded cinema. V médiích se též můžeme dočíst, že „obrazová magie fantaskních obrazů v jejich případě směřuje k unikátním zážitkům vidění: stroboskopické záblesky a doznívání zrakového vjemu nám evokují obrazy, které skutečně na plátně nejsou, ale vytváříme si je díky schopnostem oka sami“. Něco málo ukázek a rozhovor s tvůrci Metamkine k nahlédnutí zde:
Mladší generaci tvůrců využívajících netradiční nástroje, většinou zaměřených obzvlášť na nelibé zvuky, bude reprezentovat větší část korejské experimentální scény (té ze Soulu): hráč na psací stroj či budíky Ryu Hankil, vystudovaný filosof, zakladatel prvního noisového projektu v Jižní Koreji, hráč na gramofony, mix, laptop a další elektroniku Hong Chulki a Jin Sangtae, zde hrající na hard disky.
Genderově poměrně vyvážené složení účinkujících zmíním z té ženské stránky už jen nepoměrně stručněji. Uvidíme například již zmiňovanou Ikue Mori, která kromě sólového vystoupení (laptop, vizuál) zahraje ve své původní bubenické roli s kytarovým duem Body/Head, jež tvoří Kim Gordon (zakladatelka Sonic Youth či Pussy Galore) a Bill Nace. Další hudebnicí, kterou na jatečním podiu spatříme dokonce každý festivalový večer vždy v sólovém setu, bude původem italská gramofonistka, jež vystupuje pod jménem JD Zazie.
Podrobný program, včetně informací o ubytování, autorovi vizuální podoby letošního ročníku(Dennis Tyfus) či nočních DJs, naleznete na www.musicunlimited.at.
MUSIC UNLIMITED XXVII
the most beautiful noise on earth
8.-10. listopad 2013, Alter Schl8hof, Wels, Austria