- Inzerce -

Musica Falsa et Ficta Ensemble: Suite from the opera Mystery of the Bar (live from Budapest)

Premiérou opery Mystery of the Bar v košické Tabačce 19. dubna 2017 završil slovenský skladatel, improvizátor a saxofonista Miroslav Tóth svoji operní trilogii o „děsivých mystériích“ (předtím ještě Zub za zub a Oko za oko). Mimochodem, čeští fajnšmekři ji měli možnost zhlédnout v pražském Národním divadle letos 21.června v rámci projektu Opera Nova. Tóth také vytvořil svitu z Tajemství tyče a s vlastním improvizačním souborem Musica Falsa et Ficta Ensemble ji provedl 8.června tohoto roku v budapešťském klubu Patyolat. A právě z tohoto koncertu pochází nahrávka, mimochodem technicky neobyčejně vydařená, jež 27.září vyšla na Tóthově vlastním labelu Tothem Records.

Miroslav Tóth (roč.81) je doktorandem na katedře skladby pražské HAMU. Magisterské studium ukončil na VŠMU v Bratislavě u Vladimíra Godára. Kompoziční začátky absolvoval u další výrazné skladatelské osobnosti, Ilji Zeljenky (ten bohužel před 11 lety zemřel). Kromě již zmíněných oper Tóth zkomponoval řadu komorních a elektroakustických skladeb, věnuje se zhusta free-jazzu, volné a řízené improvizaci, jako saxofonista spolupracuje s muzikanty ze střední Evropy; podílí se na avantgardním dění především v Praze (např. Pražský improvizační orchestr), Bratislavě, Košicích, Budapešti, Krakově a Vídni. V roce 2006 založil ansámbl Musica Falsa et Fincta, který se podílel třeba na výtečném albu Hexenprozesse Martina Burlase (2015) a zní též i v jeho operách.

Děj opery Tajemství tyče se odehrává na planetě Pluto. Tóth jako autor nejen hudby, ale i libreta, rekonstruuje život lidí na základně sloužící jako přestupní stanice na cestě do jiné galaxie. Život na Plutu znamená nemožnost návratu těch, kteří se ho rozhodli osídlit. Po prvních měsících zájmu nastaly roky postupného zapomnění. Další mise na Pluto přišla až o 67 let později, než se původně zamýšlelo. Všechno, co nám bylo doposud řečeno o životě osídlenců, se prudce rozchází s nelezenými zápisky výzkumníka Samuella…

Sedmidílná svita je v pravém slova smyslu narativní, byť bez jediného slova. Její dystopické rysy jsou umocněny free-jazzovým výrazivem s mnohdy brutálními přesahy k neidiomatické improvizaci, která tak plně nahrazuje již obehrané sci-fi zvuky z elektronických zdrojů. Ansámbl pod řízením autora hraje s bezmála vražedným nasazením, zvláště pak v kakofonických erupcích. Ty zdobí třeba úvodní Short Stories I., Short Stories II.and Arioso (track č.3) a závěrečný opus Metha Light, jehož finálová zvuková změť jakoby signalizovala návrat lidstva kamsi mezi zděšené primáty z úsvitu dějin. Vokální projev Nely Kornetové (české performerky žijící v Norsku) a Samuela Szabó často opravdu až děsí. Ty dva hlasy se spolu většinou hádají, takže zaznívá chrčení, dokonce kašel, různé stavy emocionálního rozpoložení od vzteku až po vrnění v souznění s marimbou (Lenka Novosedlíková), když hádka ustane. Hřmotná rytmika klasičtějšího střihu zazní jen sporadicky, ve větší míře pak pouze v předposlední části Something Mystery Is In the Mystery of the Bar, jež je vyloženě free-jazzová, evokující Sun Ra Arkestra. Bubeník Áron Porteleki, který s Tóthem hraje také v triu Thisnis (podobně jako akordeonista Ádam Móser, který se na nahráce též podílí) neexhibuje, spíše společně s polským kytaristou Michalem Dymnym zahušťuje nebo vyostřuje spodní proud. Totéž činí oba akordeonisté; vedle již zmíněného Mósera je jím ještě vpravdě virtuózní Peter Katina. Jejich akordeony dosahují téměř síly zbrunátnělých varhan. A pak jsou tu vskutku strhujícím způsobem rozdivočelé dechy. Saxofonisté Gergö Kováts, Michael Jermář a Viktor Kapusi se náruživě prohánějí v celé myslitelné škále free-jazzového výraziva; obvzláště stratosférické výšiny jsou dechberoucí. Trojice maďarských trombonistů – Péter Magyar, Nándor Kasza a Márton Kuna – se mi ale z celého ansámblu líbí nejvíce. Jejich drtivý souzvuk a zároveň témbrová sytost naplno znějí především ve dvojici pozvolně gradovaných skladeb – Dead Mission a Waiting for a Better Times (tracky 4 a 5).

Summa summarum: Majstrštyk!

Musica Falsa et Ficta Ensemble: Suite from the opera Mystery of the Bar (live from Budapest)

Tothem Records (https://tothemrecords.bandcamp.com)


Zkouška sirén: Caligula jako opera?

Nová podoba skandálního bijáku drží pohromadě hudbou Je to výborný příklad k rozboru chápání autorství uměleckého díla. Autor scénáře, slavný spisovatel Gore Vidal se od díla distancoval, když mu do něj režisér Tinto Brass a představitel titulní role Malcolm McDowell příliš zasahovali. Jim dvěma zase autorství přebral producent Bob Guccione, který pro nakladatelství Penthouse film financoval. Tahanice mezi Penthousem a dalšími producenty se ... Číst více...

faust z Berlína

Bubeník Werner Zappi Diermaier dovedl novou sestavu krautrockových legend Faust k druhému albu. Přizval k tomu členy Einstürzende Neubauten i die ANGEL a díky covidovému lockdownu si osvojil nové způsoby tvorby.

Udržitelnost, improvizace i umělá inteligence

Projekt Sustain v Hybernské pokračuje.

Třicet let v zajetí hluku

Radek Kopel o zvukovém proudu jednoho gruntu a řady jmen.

Hermovo ucho – S patosem v srdci

Brno Contemporary Orchestra zahájil novou sezónu koncertem na téma „Kardio“.

Hudební Grand Prix v Monte Carlu

Intonarumori ve městě posedlém automobily – premiéra Luciana Chessy.

Zkouška sirén: Rok české hudby jinak?

Smetana a Stockhausen se potkají na brněnské Expozici nové hudby

Extrémně raritní nástroj, na který si nestačí párkrát zahrát

S Miroslavem Beinhauerem o sólovém albu pro šestinotónové harmonium.

Helmholtz-Funk

Se skladatelem Wolfgangem von Schweinitzem o čistém ladění, hudebnosti hebrejštiny i prostorovosti sterea.

Hermovo ucho – Letiště (v plurálu)

Kdo by nechtěl využít specifický veřejný prostor jako realizační médium pro své nerealizovatelné vize?!