- Inzerce -

Muzikálová píseň pod mikroskopem Coryho Smythe

Fyzikální experimenty s inovativním komorním orchestrem a sólové pitvání mnohokrát interpretovaného standardu.

Třetí profilové album amerického pianisty Coryho Smythe se dělí na dvě části. První tvoří čtveřice kompozic napsaná původně pro Trondheim Jazz Orchestra, z něhož zde ovšem uslyšíme pouze vokalistku Sofii Jernberg. Smyčcovou sekci na nahrávce představují houslista Joshua Modney a violoncellistka Tomeka Reid, dechy obstarávají trumpetista Peter Evans, trombonista Zekkereya El-magharbel a saxofonisté Ryan Muncy, Indgrid Laubrock a David Leon. V rytmické sekci najdeme bubeníka a perkusistu Jessieho Coxe a basistu Stephana Crumpa. Je to živná půda pro kreativní muzikanty, kteří zde mají možnost se od různých fragmentárních a abstraktních záseků či profuků propracovávat k leckdy rozverným náladám a dokonce až k jakési kavárenské pohodičce, ale pak se zase mohou stočit jinam a rozbíhat se nejrůznějšími směry. Smysl pro detail se zde snoubí s dynamičností a zajímavá je i složitá strukturalita prezentovaná s ležérní uvolněností. Dochází k tomu za pomoci jakéhosi rozřeďování (Liquiform) či spalování (Combustion), výsledkem čehož jsou právě různé proměny paradigmatu.

Následující sólovou sedminásobnou rozborku a sborku romantické balady Smoke Gets In Your Eyes z per Jeroma Kerna a Otty Harnbacha , kterou zpopularizovali zejména The Platters nebo třeba Sarah Vaughan či dokonce Bryan Ferry, předznamenává ještě v poslední velkokapelové vzletně pateticky znějící čtvrté části zpěv s textem, který naznačuje, že název následné písně bude transformován směrem k problematice klimatické katastrofy. Každá ze sedmi verzí má dosti odlišný charakter, mnohdy postrádá vnitřní jednotu a jejich stopáž sahá od cca tří do téměř dvanácti minut. První je analytičtější, s ponurou náladou evokující jak marnost vztahu, tak boj s přírodními katastrofami. Druhá je čirá abstrakce zavrtaná do strun, třetí břinkavá hříčka, čtvrtá je tryskající a rozběhaná, pátá abstrahující atd. Postupně se po reáliích a modifikacích témat můžeme nechat kochat spíše zcela mikroskopickými drobnokresbami jednotlivých tónů a jakýmsi všudypřítomným oparem, který je provází.

Stejně jako u předchozích Smythových opusů je i tady zpočátku nesnadné najít posluchačský klíč, ale pokud si již odemknete, tenata jeho magických hrátek vás krásně pohltí.

Cory Smythe: Smoke Gets In Your Eyes
Pyroclastic Records (https://pyroclasticrecords.com)

 


Hermovo ucho – Měli bychom už konečně zapomenout na Cage?

Zapomenout znamená vzdát se paměti. Celebrita nám to dává sežrat a pojem elity v digitálním prostředí a věku vyznívá směšně a malicherně.

Krotitelé zvuku

Vyhnout se světlu a poddat se hudbě. Pražská premiéra dua Mogard a Irisarri přinesla unikátní verzi ambientu.

Tančit v rytmu slz

Zaho De Sagazan ohromila na vyprodaném koncertě v Praze.

Příběh z jediného úderu

Ryosuke Kiyasu a jeho šuplík bez ucha.

Hudba v srbských protestech

Protivládní demonstrace očima hudebnice.

Zkouška sirén – Kam se dostal minimalismus

Nové podoby pulzací i nehybných ploch.

Hermovo ucho – V Kolíně nad Rýnem před Fluxem, kolem Fluxu i po Fluxu

Ben Patterson, Mauricio Kagel, Terry Fox a řada dalších avantgardistů – lednová procházka výstavami, za kterými bylo třeba vycestovat.

Cinkat, listovat, zavřít oči

Handa Gote slaví dvacet let zádušní mší za nás. O novém představení, relativně nové knize a audiozáznamech záznamech starších představení a akcí.

Zkouška sirén: In C, šedesát let poté

Loňské šedesátiny díla a letošní devadesátiny autora jako důvod k ohlédnutí

Hudba jako proces v rukou i slovech Philipa Glasse a Petra Kotíka

Společný večer dvou skladatelů, kteří se od sedmdesátých let 20. století pohybují v prostředí newyorské hudební avantgardy.